Turismföretagande
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RRS1201 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | R-TR 2008 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2010-2011) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Alaviitala, Mikael |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Osaamistavoitteet
Studeranden bekantar sig med de hot och möjligheter som hör till turismföretagarens vardag. Studeranden kan känna igen och analysera samt utvärdera de nyckelfaktorer som bidrar till företagets framgång.
Opiskelijan työmäärä
Total arbetsinsats: 81 timmar (h)
- av vilka schemalagda studier 25 h
- av vilka virtuella lektioner och handledning 15 h
- av vilka individuella studier 27 h
- av vilka grupparbeten 14 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Behövs ej.
Sisältö
Företagsamhetens utgångspunkter och verksamhetsförutsättningar. Nyckelfaktorer för turismföretagets framgång -kärnkunnande. Underleverantörer. Bakgrunds- och statistikinformationskällor och deras användning. Företagets finansiering.
Opiskelumateriaali
- Rouhiainen, U-M. 2005. Matkailuyrittäjän maamme-kirja. Helsinki. Oy Edita Ab.
- Pesonen, I. - Mönkkönen, T. - Hokkanen, T. 2000. Menestyvä matkailuyritys. Helsinki. Oy Edita Ab.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Utformning av en helhetsbild, aktiv frågeställning, aktiverande föreläsning, undervisningsdiskussion, inlärning genom att skriva, inlärningsuppgifter, diskussionsgrupper, kumulerad grupp, case-övningar, ADB-stödda studier, exkursioner.
Arviointikriteerit
Vitsordet 5
Studeranden har förmågan att analysera egna förutsättningar för att bli företagare. Han eller hon kan även identifiera förutsättningarna för framgångsrikt företagande och identifierar framgångsfaktorerna.
Vitsordet 3
Studeranden identifierar risker och möjligheter i entrepreneurskap och klarar av att utnyttja modeller för företagsetablering för att utveckla egna företagsidéer.
Vitsordet 1
Studeranden är bekant med förutsättningarna för företagsetablering och identifierar dessa såväl i de egna företagsidéerna som i redan existerande företag.
Arviointimenetelmät
I utvärderingen används en numerisk skala (0-5).
Studeranden visar sin kunskap genom aktivt deltagande, esse, individuella samt grupparbetsprov. Utvärderingen sker även utgående från en skriftlig rapport som analyserar ett turismföretags verksamhet (verksamhetsplan) samt en presentation av detta. I utvärderingen används även utvärdering av jämlika.