Ledning av utvecklingsprojekt inom turismbranschen
| Rakennetyyppi: | Opintojakso | 
|---|---|
| Koodi: | RRS1202 | 
| Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot | 
| OPS: | R-RB 2006 | 
| Taso: | Restonomi (AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 3 (2008-2009) | 
| Laajuus: | 4 op | 
| Vastuuopettaja: | Alaviitala, Mikael | 
| Opetuskieli: | Ruotsi | 
Toteutukset lukuvuonna 2008-2009
| Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen | 
|---|---|---|---|---|
| 2 | 5.1.2009 – 2.5.2009 | Peter Smeds | Suomi | 8.12.2008 – 11.1.2009 | 
Osaamistavoitteet
Målet är att studeranden kan tillämpa sina planeringskunskaper för att forma ett åtgärdsprogram för att utveckla turismnäringen på destinationsnivå. Förståelse av planerings- och utvecklingsfunktioner inom näringens olika nivåer.
Opiskelijan työmäärä
Total arbetsmängd: 108 h
-av vilka schemalagda studier 52 h
-av vilka individuella studier 38 h
-av vilka grupparbeten 18 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Inga förhands studier krävs.
Sisältö
Inkomst- och sysselsättningseffekter och undersökning av dessa samt andra bakgrundsanalyser angående turismdestinationens verksamhetsomgivning t.ex. efterfråge-utbud -analyser. Förverkligande av en turismstrategi. Projektarbeten och olika utvecklingsarbeten inom turismen på destinationsnivå. Utarbetning av en åtgärdsplan, planerings- och ledningsmetoder. Ledning av ett projekt, kontroll och kvalitetssystem. Turismutveckling regionvis.
Opiskelumateriaali
- Godfrey, K. 2000.The tourism development handbook: a practical approach to planning and marketing. London. Cassell.
- Kolb, B. 2006. Tourism marketing for cities and towns: using branding and events to attract tourism. Amsterdam: Elsevier/Butterworth-Heinemann 
- Matkailualan vuosikirja. Helsinki. Edita.
- Bohlin, M. & Elbe, J. (2007). Utveckla Turistdestinationer. Uppsala Publishing House.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Utformning av en helhetsbild, aktiv frågeställning, aktiverande föreläsning, undervisningsdiskussion, inlärning genom att skriva, inlärningsuppgifter, diskussionsgrupper, case-övningar, ADB-stödda studier.
Arviointikriteerit
Vitsordet 5
Studerande är kapabel att självständigt göra upp tursim strategier som är realistiska och ekonomikst trovärdiga.
Vitsordet 3
Studerande har förmågan att utnyttja teoretiska modeller för att göra upp turiststrategier samt att självständigt göra upp och kritiskt granska verksamhetsplaner.
Vitsordet 1
Studeranden är bekant med förutsättningarna för goda tursm strategier och verksamhetsplaner smat kan beskriva dessa både muntligt och skriftligt.
Arviointimenetelmät
I utvärderingen används en numerisk skala (0-5).
Studeranden visar sin kunskap genom aktivt deltagande, individuella samt grupp- arbetsprov. Utvärderingen sker även utgående från en skriftlig åtgärdsplan för utveckling av en turismdestination samt en presentation av detta. I utvärderingen används även utvärdering av jämlika och självutvärdering.
