Engelska inom turismbranschen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RRP0314 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | R-RB 2006 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Martin, Elina |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Osaamistavoitteet
Målet är att utveckla de yrkesinriktade språkkunskaperna. Den studerande förstår även mera krävande muntlig och skriftlig information rörande den egna branschen samt klarar sig obehindrat i olika situationer i arbetslivet som kräver goda kunskaper i engelska språket. Han / hon behärskar den egna branschens specifika terminologi och kan ledigt sköta service- och kundsituationer.
Den studerande känner till de centrala begreppen inom branschen samt det språkregister som är typiskt för hotell, restaurang och turismbranschen. Han / hon är införstådd med vad olika kommunikationssituationer inom arbetslivet kräver.
Den studerande har en positiv inställning till språkinlärning samt är medveten om att språkinlärning är en ständigt pågående process som individen själv i första hand är ansvarig för. Den studerande är motiverad att utveckla sina kunskaper i den fackterminologi som hör till den egna branschen.
Den studerande klarar utan större svårigheter att i tal och skrift uttrycka sig på engelska i olika service och kundsituationer, samt kan tillgodogöra sig facktexter och annan, både skriftlig och muntlig information om den egna branschen. Han/hon förstår och kan använda den terminologi som används inom branschen
Sisältö
Facktexter, branschinriktad terminologi, servicesituationer, affärsbrev.
Opiskelumateriaali
Gullstén-Huff: 1999. Bubble and Squeak, English for Hospitality. WSOY.
Aktuella texter och artiklar, lexikon.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Närundervisning och självstudier.
Arviointimenetelmät
Aktivt deltagande i undervisningen (kontinuerlig processbedömning), muntliga och skriftliga övningar, tentamen. Numerisk bedömning (0-5).