VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Hotell- och restaurangbranschen (R-RB) > 2006 > Vuosi 1 > Informativ kommunikation (RRP0311)

Informativ kommunikation

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: RRP0311
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: R-RB 2006
Taso: Restonomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2006-2007)
Laajuus: 2 op
Vastuuopettaja: Frank, Kristina
Opetuskieli: Ruotsi

Toteutukset lukuvuonna 2006-2007

Tot.OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
130.10.2006 – 9.3.2007Kristina FrankRuotsi9.10.2006 – 5.11.2006

Osaamistavoitteet

Studeranden har förstått kommunikationsbegreppet och känner till de krav som ställs på olika dokument inom affärskorrespondens och informativ kommunikation. Studeranden kan för olika arbetssamfund och organisationer skapa ändamålsenliga texter och dokument när det gäller språkets form och struktur. Studeranden inser betydelsen av ändamålsenlig kommunikation i arbetslivet.

Opiskelijan työmäärä

Total arbetsmängd 54 h.
- närundervisning 26 h.
- självständiga studier 28 h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Inga förkunskaper krävs.

Sisältö

Grunderna i kommunikation, elementära dokument och standarduppställning, ändamålsenligt språk inom affärskommunikation. Rapportering.

Opiskelumateriaali

Lehrer, S. 1998. Affärsbrev. Helsingfors. Utbildningsstyrelsen.
Svenska språknämnden. 2000. Svenska skrivregler. Stockholm. Liber AB.
Annat material ges i samband med föreläsningarna.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Föreläsningar 20 h, pararbete och grupparbete 6 h, självständiga studier 28 h

Arviointikriteerit

1=Känner till företagskommunikation. Producerar för arbetslivet elementära dokument och texter.
3=Känner till företagskommunikation. Producerar för arbetslivet ändamålsenliga dokument och texter på ett bra språk och använder olika kommunikationsstilar anpassade efter situationen och målgruppen
5=Känner till och kan inom företagskommunikation tillämpa ändamålsenliga dokument och texter på ett utmärkt språk och använder olika kommunikationsstilar anpassade efter situationen och målgruppen.

Arviointimenetelmät

Aktivt deltagande i undervisningen, utförda övningsuppgifter, rapport, skriftlig tentamen. Numerisk bedömning (0-5).


Takaisin