VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Hotell- och restaurangbranschen (R-RB) > 2005 > Vuosi 3 > Ledning av utvecklingsprojekt inom turismbranschen (RRS1202)

Ledning av utvecklingsprojekt inom turismbranschen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: RRS1202
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot
OPS: R-RB 2005
Taso: Restonomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2007-2008)
Laajuus: 4 op
Vastuuopettaja: Alaviitala, Mikael
Opetuskieli: Ruotsi

Toteutukset lukuvuonna 2007-2008

Tot.OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
110.3.2008 – 30.5.2008Peter SmedsRuotsi18.2.2008 – 14.3.2008

Osaamistavoitteet

Målet är att studeranden kan tillämpa sina planeringskunskaper för att forma ett åtgärdsprogram för att utveckla turismnäringen på destinationsnivå. Förståelse av planerings- och utvecklingsfunktioner inom näringens olika nivåer.

Opiskelijan työmäärä

Total arbetsmängd: 108 h
-av vilka schemalagda studier 52 h
-av vilka individuella studier 38 h
-av vilka grupparbeten 18 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Inga förhands studier krävs.

Sisältö

Inkomst- och sysselsättningseffekter och undersökning av dessa samt andra bakgrundsanalyser angående turismdestinationens verksamhetsomgivning t.ex. efterfråge-utbud -analyser. Förverkligande av en turismstrategi. Projektarbeten och olika utvecklingsarbeten inom turismen på destinationsnivå. Utarbetning av en åtgärdsplan, planerings- och ledningsmetoder. Ledning av ett projekt, kontroll och kvalitetssystem. Turismutveckling regionvis.

Opiskelumateriaali

- Godfrey, K. 2000.The tourism development handbook: a practical approach to planning and marketing. London. Cassell.
- Kolb, B. 2006. Tourism marketing for cities and towns: using branding and events to attract tourism. Amsterdam: Elsevier/Butterworth-Heinemann
- Matkailualan vuosikirja. Helsinki. Edita.
- Bohlin, M. & Elbe, J. (2007). Utveckla Turistdestinationer. Uppsala Publishing House.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Utformning av en helhetsbild, aktiv frågeställning, aktiverande föreläsning, undervisningsdiskussion, inlärning genom att skriva, inlärningsuppgifter, diskussionsgrupper, case-övningar, ADB-stödda studier.

Arviointikriteerit

Vitsordet 5
Studerande är kapabel att självständigt göra upp tursim strategier som är realistiska och ekonomikst trovärdiga.
Vitsordet 3
Studerande har förmågan att utnyttja teoretiska modeller för att göra upp turiststrategier samt att självständigt göra upp och kritiskt granska verksamhetsplaner.
Vitsordet 1
Studeranden är bekant med förutsättningarna för goda tursm strategier och verksamhetsplaner smat kan beskriva dessa både muntligt och skriftligt.

Arviointimenetelmät

I utvärderingen används en numerisk skala (0-5).
Studeranden visar sin kunskap genom aktivt deltagande, individuella samt grupp- arbetsprov. Utvärderingen sker även utgående från en skriftlig åtgärdsplan för utveckling av en turismdestination samt en presentation av detta. I utvärderingen används även utvärdering av jämlika och självutvärdering.


Takaisin