Utveckling av turismprodukter
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RRS1103 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | R-RB 2005 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2006-2007) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Martin, Elina |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Osaamistavoitteet
Målet är att studeranden kan analysera kundernas konsumentbeteende och känner till dess grunder. Studeranden behärskar planeringen av en turismprodukt som har kunden som utgångspunkt samt har ett helhetsbetonat kvalitetstänkande. Studeranden förstår betydelsen av turismproduktens differentiering.
Sisältö
Kunden som utgångspunkt för produktutvecklingen. Skapande och paketering av en turismprodukt, turismproduktens utvecklingsprocess. Produktens prissättning, lönsamhet samt miljö- och kvalitetskrav. Turismproduktens marknadsföring och distributionsled.
Opiskelumateriaali
- Komppula, R .- Boxberg, M. 2002. Matkailuyrityksen tuotekehitys. Helsinki. Edita.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Utformning av en helhetsbild, aktiv frågeställning, aktiverande föreläsning, undervisningsdiskussion, inlärning genom att skriva, inlärningsuppgifter, diskussionsgrupper, case-övningar, ADB-stödda studier.
Arviointimenetelmät
I utvärderingen används en numerisk skala (0-5).
Studeranden visar sin kunskap genom aktivt deltagande och individuella samt grupp- arbetsprov. Utvärderingen sker även utgående från en skriftlig rapport angående utvecklingsprocessen av en turismprodukt samt en presentation av detta.