LÄRDOMSPROV
Rakennetyyppi: | Tutkinnon rakenne |
---|---|
Koodi: | RRO0000 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | R-RB 2005 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Laajuus: | 15 op |
Vastuuopettaja: | Peltola, Mikko |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Osaamistavoitteet
Lärdomsprovet är ett omfattande självständigt forskningsarbete, vars mål är att ge studerande färdigheter för teoretisk granskning av ämnet, tillämpa ändamålsenliga forskningsmetoder, arbeta strukturerat och målmedvetet, söka och tillämpa källmaterial, kunna uttrycka sig väl muntligen och skriftligen samt förvärva kunskaper för att utveckla sin bransch. Lärdomsprovets syfte är att kombinera teoretiska studier med praktisk erfarenhet från arbetslivet och att underlätta studerandes övergång från högskolan till expertuppgifter.
Opiskelijan työmäärä
Total arbetsmängd om 405 h, omfattande självständiga studier, handledning, presentation och mognasdprov
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Forskningsmetoder- och rapportering 1 samt Forskningsmetoder- och rapportering 2
Sisältö
Studerande förverkligar lärdomprovet på basen av en godkänd forskningsplan och handledd av en lärare och eventuellt en representant från näringslivet. Lärdompsorvet omfattar en teoretisk granskning på basen av tidigare kunskap och innehåller också en empirisk del vars uppgift är att hitta lösningar på det valda forskningsproblemet. Den empiriska delen kan genomföras t.ex. genom enkät, intervju, observation eller genom att med andra metoder skapa mervärde för uppdragsgivaren.
I lärdomsprovsprocessen ingår startseminarium, mellanseminarium, presentation av det färdiga arbetet, opponens samt mognadsprov.
Opiskelumateriaali
Ämnets och branschens litteratur samt tidigare forskning
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Självstudier handledda av lärare och eventuellt representant från arbetslivet
Arviointikriteerit
1 Arbetet är som helhet på svag nivå, teori och praktik är bara löst sammanbundet och målsättningarna har inte helt uppnåtts
3 Arbetet har gjorts aktivt, innehåller en teoretisk och en empirisk del och erbjuder en lösning på problemställningarna
5 Arbetet har gjorts mycket aktivt, teori och empiri utformar en klar helhet, målsättningarna har nåtts och arbetet innehåller nya rön som kan tillämpas i praktiken
Arviointimenetelmät
Skala 1-5