Marknadsundersökning
| Rakennetyyppi: | Opintojakso | 
|---|---|
| Koodi: | RRA0503 | 
| Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot | 
| OPS: | R-RB 2005 | 
| Taso: | Restonomi (AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 3 (2007-2008) | 
| Laajuus: | 3 op | 
| Vastuuopettaja: | Sabel, Thomas | 
| Opetuskieli: | Ruotsi | 
Toteutukset lukuvuonna 2007-2008
| Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen | 
|---|---|---|---|---|
| 1 | 29.10.2007 – 7.3.2008 | Sören Granlund | Suomi | 8.10.2007 – 2.11.2007 | 
Osaamistavoitteet
Den studerande känner till olika marknadsundersökningsmetoder. Studeranden förstår vikten av marknadsundersökningar som underlag för beslutsfattande samt kan förhålla sig kritiskt till undersökningsresultat.
Opiskelijan työmäärä
Totalt antal arbetstimmar: 81
- varav närstudier: 39 h
- varav självstudier: 42 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Markkinoinnin perusteet I ja II
Grunderna i marknadsföring I och II
Sisältö
Särdrag inom marknadsundersökning, olika forskningsmetoder, marketing management.
Opiskelumateriaali
- Hytönen, K. Isoviita, A. Lahtinen, J. 1991. Nyaste upplagan. Markkinoinnin erityistoiminnot. Avaintulos Oy. 
- Lekvall, P. & Wahlbin, C. 2001. Information för marknadsföringsbeslut. Göteborg. IHM Publishing.
- Lotti, L. 1994. Markkinointitutkimuksen käsikirja. Espoo. Weilin & Göös. 
- Seymour, D.T. 1992 eller nyare. Marknadsundersökningar med kvalitativa metoder. Göteborg. IHM förlag.
- Annat av läraren bestämt material.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar, övningar och grupparbeten.
Arviointikriteerit
1 Studerande förstår grunderna i marknadsundersökningar
3 Studerande har en god förståelse för grunderna i marknadsundersökningar och kan tillämpa sina kunskaper i praktiken
5 Studerande har en utmärkt förståelse för grunderna i marknadsundersökningar och kan på ett utmärkt sätt tillämpa sina kunskaper i praktiken
Arviointimenetelmät
Tentamen (30%) och projektarbete (70%). Numerisk bedömning (0-5).
