Vastuullinen liiketoiminta
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RMS1201 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | R-MR 2012V |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2014-2015) |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Peltola, Mikko |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2014-2015
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
5 | 27.10.2014 – 19.12.2014 | Tarja Launonen | Suomi | 15.8.2014 – 31.10.2014 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy vastuulliseen liiketoimintaan sekä niiden vaikutukseen työyhteisön tulokseen ja jatkuvuuteen.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 54 h verkossa ja itsenäisesti.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja/esitietoja ei tarvita.
Sisältö
Yteiskuntavastuullisen toiminnan merkitys kehittyvälle liiketoiminnalle, johdon rooli ja työkalut ko. toiminnassa. Kestävän kehityksen osa-alueet, arvot ja eettinen toiminta, ekotehokkuus. Yhteiskuntavastuullisen toiminnan teorioita, sidosryhmätyöskentely sekä yhteiskuntavastuuraportointi.
Opiskelumateriaali
- Aaltonen, T., Junkkari, L. 1999. Yrityksen arvot ja etiikka. Juva. WSOY Yritysjulkaisut.
- Grafström et al. CSR: Företagsansvar i förändring.
- Lisäksi muu ajankohtainen, eri muodoissa julkaistava materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Verkko-opetus. Kirjallisuustehtävä, ympäristöjohtamisen case-tehtävä sekä kurssiraportti ja sen opponointi.
Arviointikriteerit
Kiitettävä 5
Opiskelija osaa tarkastella, vertailla ja tulkita monipuolisesti, kriittisesti ja perustellen yhteiskuntavastuuseen, yritysetiikkaan ja kestävään kehitykseen liittyviä teorioita matkailualan näkökulmasta. Hän osaa tulkita ja selittää ajankohtaisia matkailualan vastuullisuuteen liittyviä ilmiöitä teoriaan tukeutuen.
Hyvä 3
Opiskelija osaa arvioida ja kritisoida yhteiskuntavastuullisuuteen, yritysetiikkaan ja kestävään kehitykseen liittyviä keskeisiä teorioita ja yhdistää näitä matkailualan ajankohtaisiin ilmiöihin.
Tyydyttävä 1
Opiskelija tuntee yhteiskuntavastuullisuuteen, yritysetiikkaan ja kestävään kehitykseen liittyviä keskeisiä teorioita ja osaa määritellä keskeiset vastuullisuuden käsitteet.
Arviointimenetelmät
Kirjallisuustehtävät ja niiden kommentointi verkossa.
Case- tehtävä ja sen kommentointi verkossa.
Kurssiraportti ja opponointi.
Numeerinen arviointi (0-5).