Tutkimusmenetelmät ja -raportointi I
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RMRS1301 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | R-MR 2012 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2014-2015) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Peltola, Mikko |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2014-2015
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
3 | 27.10.2014 – 19.12.2014 | Thomas Sabel | Suomi | 15.8.2014 – 31.10.2014 |
4 | 27.10.2014 – 20.2.2015 | Thomas Sabel | Suomi | 15.8.2014 – 31.10.2014 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee opinnäytetyöprosessin ja tieteellisen työskentelytavan ja tutkimuksen suunnittelun keskeiset periaatteet. Opiskelija hallitsee tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Opiskelija perehtyy keskeisiin määrällisiin ja laadullisiin tutkimusmenetelmiin sekä osaa valita käsillä olevaan tutkimusongelmaan soveltuvat menetelmät. Opiskelija pohtii oman opinnäytetyönsä aihealuetta, tutkimusongelmaa ja teoreettista taustaa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 108 h
-mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 52 h
-mistä itsenäistä opiskelua: 56 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Opintokokonaisuus Matkailuelämysten tuottaminen tai Ravintolaelämysten tuottaminen.
Sisältö
Opinnäytetyöprosessin kuvaus, johdatus tieteelliseen työskentelytapaan, tutkimusmenetelmien perusteet, perehtyminen omaan opinnäytetyöhön, tieteellinen kirjoitustyyli.
Opiskelumateriaali
VAMK opinnäytetyöohjeet.
Bordens, K. & Abbott, B. (2011). Research design and methods. A process approach. New York: Mc-Graw-Hill. Opettajan osoittamat kappaleet.
Finn, M. et al. (2001). Tourism and leisure research methods : data collection, analysis and interpretation. Opettajan osoittamat osat.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
52 h luentoja ja harjoituksia
56 h itsenäistä opiskelua
Arviointikriteerit
Kiitettävä 5: Opiskelija osaa kriittisesti arvioida omia ja muiden akateemisia tekstejä kielen sujuvuuden, rakenteen, tutkimusongelman muotoilun, teoreettisen viitekehyksen sekä menetelmien kuvauksen ja käytön osalta. Opiskelija tuntee hyvin tutkimusmenetelmien perusteet ja osaa valita tutkimusongelmaan soveltuvan menetelmän. Opiskelija valitsee relevantin ja haasteellisen aiheen omalle opinnäytetyölleen ja käsittelee aihettaan kriittisesti.
Hyvä 3: Opiskelija osaa arvioida omia ja muiden akateemisia tekstejä kielen sujuvuuden, rakenteen, tutkimusongelman muotoilun, teoreettisen viitekehyksen sekä menetelmien kuvauksen ja käytön osalta. Opiskelija tuntee tutkimusmenetelmien perusteet ja osaa valita tutkimusongelmaan soveltuvan menetelmän. Opiskelija valitsee relevantin aiheen omalle opinnäytetyölleen ja käsittelee aihettaan johdonmukaisesti.
Tyydyttävä 1: Opiskelija ymmärtää muiden akateemisia tekstejä ja kykenee tuottamaan omaa tekstiä. Opiskelija tuntee joitakin tutkimusmenetelmien perusteita. Opiskelija valitsee aiheen omalle opinnäytetyölleen ja käsittelee aihettaan pääpiirteissään.
Arviointimenetelmät
Tutkimusmenetelmäharjoitukset 50 %.
Omaan opinnäytetyöhön valmistava harjoitustyö 50 %.