VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Matkailu (R-MR) > 2011V > Vuosi 3 > Ravintolapalvelujen johtaminen ja suunnittelu (RHS2205)

Ravintolapalvelujen johtaminen ja suunnittelu

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: RHS2205
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot
OPS: R-MR 2011V
Taso: Restonomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2013-2014)
Laajuus: 6 op
Vastuuopettaja: Salomaa, Kirsi
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa laatia yritykseen miehityssuunnitelman, hallitsee ruoka- ja juomalistojen suunnittelun ja toteutuksen, osaa toteuttaa ruokalista-analyysin, ymmärtää konseptoinnin ja vakioinnin merkityksen yrityksen laadun ylläpitämiseksi.

Opiskelija perehtyy tilasuunnittelun perusteisiin ja ymmärtää suunnittelun merkityksen asiakkaiden viihtyvyydessä. Opiskelija ymmärtää ergonomian vaikutuksen asiakkaan ja henkilökunnan viihtyvyyteen. Opiskelija osaa laatia omavalvontasuunnitelman sekä ymmärtää miten arvioidaan siivouksen tarve.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 162 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 78 h
- mistä itsenäistä opiskelua 84 h

Monimuto-opiskelijat
Työmäärä 162 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 46h
- mistä itsenäistä opiskelua 116 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ateriatuntemus, Tuotekehittely ja aistinvarainen arviointi. Tilaustoiminta, Ravintolapalvelu, Ravintolajuomat ja Lainsäädäntö.

Sisältö

Ravintolan toimintaan liittyvä kokonaisvaltainen suunnittelu, miehityssuunnitelman tekeminen ja henkilöstökustannusten laskeminen.

Opiskelumateriaali

Davis, B. et al. 1998. Food and Beverage Management. 3 rd ed. Oxford. Butterworth& Heinemann.
• Davis, B. Et al. 1998. Food and Beverage Management. 3rd edition. Oxford. Butterworth & Heineman. • Drysdale, A.J. 1998. Profitable menu planning. 2nd edition. New Jersey. Prentice Hall. • Fattorini, J.E. 1997. Managing Wine and Wine Sales.

Rosendahl, M. 1994. Oikean jalostusasteen merkitys ravintolan kannattavuudelle. Haaga-Instituutti.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, case-harjoitukset, ohjattu opetus, opintokäynnit.

Arviointikriteerit

Kiitettävä 5

Opiskelija osaa arvioida ravintolan tiloja, toimintaa sekä osaa ehdottaa kehittämistoimenpiteitä kannattavuuden parantamiseksi.

Hyvä 3

Opiskelija osaa arvioida asiakas ja työtilan toimivuuden sekä siivoustarpeen määrän. Opiskelija osa soveltaa omavalvontasuunntelmaa laadun kehittämisen osana.

Tyydyttävä 1

Opiskelija osaa määritellä hyvän asiakas- ja työskentelyympäristön. Opiskelija osaa tulkita siivoustarvelaskemia sekä omavalvontasuunnitelmaa.

Arviointimenetelmät

Tiimityönä tehtävä case-harjoitus ja tentti. Numeerinen arviointi (0-5).


Takaisin