Ravintolapalvelujen johtaminen ja suunnittelu
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RHS2205 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | R-MR 2011V |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2013-2014) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Salomaa, Kirsi |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa laatia yritykseen miehityssuunnitelman, hallitsee ruoka- ja juomalistojen suunnittelun ja toteutuksen, osaa toteuttaa ruokalista-analyysin, ymmärtää konseptoinnin ja vakioinnin merkityksen yrityksen laadun ylläpitämiseksi.
Opiskelija perehtyy tilasuunnittelun perusteisiin ja ymmärtää suunnittelun merkityksen asiakkaiden viihtyvyydessä. Opiskelija ymmärtää ergonomian vaikutuksen asiakkaan ja henkilökunnan viihtyvyyteen. Opiskelija osaa laatia omavalvontasuunnitelman sekä ymmärtää miten arvioidaan siivouksen tarve.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 162 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 78 h
- mistä itsenäistä opiskelua 84 h
Monimuto-opiskelijat
Työmäärä 162 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 46h
- mistä itsenäistä opiskelua 116 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ateriatuntemus, Tuotekehittely ja aistinvarainen arviointi. Tilaustoiminta, Ravintolapalvelu, Ravintolajuomat ja Lainsäädäntö.
Sisältö
Ravintolan toimintaan liittyvä kokonaisvaltainen suunnittelu, miehityssuunnitelman tekeminen ja henkilöstökustannusten laskeminen.
Opiskelumateriaali
Davis, B. et al. 1998. Food and Beverage Management. 3 rd ed. Oxford. Butterworth& Heinemann.
Davis, B. Et al. 1998. Food and Beverage Management. 3rd edition. Oxford. Butterworth & Heineman. Drysdale, A.J. 1998. Profitable menu planning. 2nd edition. New Jersey. Prentice Hall. Fattorini, J.E. 1997. Managing Wine and Wine Sales.
Rosendahl, M. 1994. Oikean jalostusasteen merkitys ravintolan kannattavuudelle. Haaga-Instituutti.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, case-harjoitukset, ohjattu opetus, opintokäynnit.
Arviointikriteerit
Kiitettävä 5
Opiskelija osaa arvioida ravintolan tiloja, toimintaa sekä osaa ehdottaa kehittämistoimenpiteitä kannattavuuden parantamiseksi.
Hyvä 3
Opiskelija osaa arvioida asiakas ja työtilan toimivuuden sekä siivoustarpeen määrän. Opiskelija osa soveltaa omavalvontasuunntelmaa laadun kehittämisen osana.
Tyydyttävä 1
Opiskelija osaa määritellä hyvän asiakas- ja työskentelyympäristön. Opiskelija osaa tulkita siivoustarvelaskemia sekä omavalvontasuunnitelmaa.
Arviointimenetelmät
Tiimityönä tehtävä case-harjoitus ja tentti. Numeerinen arviointi (0-5).