VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Matkailu (R-MR) > 2011V > Vuosi 2 > Tuotekehittely ja aistinvarainen arviointi (RHS2105)

Tuotekehittely ja aistinvarainen arviointi

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: RHS2105
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot
OPS: R-MR 2011V
Taso: Restonomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2012-2013)
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Salomaa, Kirsi
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitseee tuotekhittelyn perusteet sekä ymmärtää sen merkityksen ravintolatoiminnassa. Opiskelija ymmärtää aistinvaraisen arvioinnin merkityksen osana laadun kehittämistä. Opiskelija tietää, miten maku- ja hajuaistit toimivat; tuntee ruuan ja juoman ominaisuuksien vaikutuksen kokonaisaistimukseen ja sitä kautta osaa suunnitella mielekkäitä ateriakokonaisuuksia

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 81 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 39 h
- mistä itsenäistä opiskelua 42 h

Monimuoto-opiskelijat:
Työmäärä yhteensä 81 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 24 h
- mistä itsenäistä opiskelua 39 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Tilaustoimint, Ateriatuntemus, Erikoisruokien valmistus ja tarjoilu.

Sisältö

Tuotekehittelyn perusteet, kokeellinen ruuanvalmistus, Makukoulu. Ruokien ja juomien yhdistäminen; ruokien ja erilaisten juomien yhdsitämiseen liittyvät perussäännöt, ateriakokonaiusuuksien arviointi. Molekyyligastronomiaa.

Opiskelumateriaali

Parkkinen, K. Rautavirta. 2003. Utelias kokki. Elintarviketietoa ruoanvalmistajalle.

Tuorila, H. Helleman, U. 1997. Elintarvikkeet aistien puntarissa. Helsingfors. Yliopisto paino.

Tuorila, H. Parkkinen, K,. 2008. Aistit ammattikäyttöön WSOY. Helsinki

Shaw, R. 1996. Product Development Guide for the Food Industry. Chipping Campden. Gloucestershire.

Karmavuo R., Lihtonen J. 2009. Viini ja ruoka.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, demonstraatiot, ohajtut käytännön harjoitukset, pisteopetus, ryhmätyö
verkko-opetus

Arviointikriteerit

Kiitettävä 5

Opiskelija hallitsee tuotekehityksen eri vaiheet ja osaa hyödyntää aistinvaraista arviointia tuotekehittelyn osana. Opiskelija osaa muuttaa kehitettävää tuotetta aistinvaraisen arvioinnin perusteella.

Hyvä 3

Opiskelija osaa kuvata tuotekehittelyn eri vaiheet. Opiskelija osaa aistinvaraisesti arvioida tuotteita tuotekehityksen eri vaiheessa, sekä tunnistaa jatkokehittämisen kohteet.

Tyydyttävä 1

Opiskelija osaa selittää aistinvaraisen arvioinnin merkityksen tuotekehityksessä. Opiskelija osaa listata tuotekehittelyn eri vaiheet.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallsituminen ohjattuun opetukseen (50 %), Kurssityöt (50%). Numeerinen arviointi (0-5).


Takaisin