Tutkimusmenetelmät ja -raportointi II
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RMRS1302 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | R-MR 2011 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Peltola, Mikko |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
1 | 2.9.2013 – 2.5.2014 | Pia Liedes, Thomas Sabel | Suomi | 16.8.2013 – 1.11.2013 |
2 | 7.1.2014 – 30.5.2014 | Mikko Peltola, Pia Liedes, Thomas Sabel | Suomi | 9.12.2013 – 10.1.2014 |
3 | 27.10.2014 – 20.2.2015 | Marianne Waltermann, Pia Liedes, Thomas Sabel | Suomi | 15.8.2014 – 31.10.2014 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kerätä, analysoida ja tulkita aineistoa omaan opinnäytetyöhön soveltuvin menetelmin. Opiskelija osaa tuottaa ammattimaisia tieteellisiä raportteja.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 108 h
-mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 52 h
-mistä itsenäistä opiskelua: 56 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Tutkimusmenetelmät ja -raportointi I
Sisältö
Syventyminen opiskelijan opinnäytetyössä tarvittaviin tutkimusmenetelmiin. Tieteellisen raportoinnin kieli- ja muotoasu, lähdeviittaamistekniikka. Empiirisen tutkimuksen toteuttaminen ja raportointi Tutkimusmenetelmät ja -raportointi I -opintojaksossa kirjoitetun teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Opiskelumateriaali
VAMK opinnäytetyöohjeet.
Bordens, K. & Abbott, B. (2011). Research design and methods. A process approach. New York: Mc-Graw-Hill. Opettajan osoittamat kappaleet.
Finn, M. et al. (2001). Tourism and leisure research methods : data collection, analysis and interpretation. Opettajan osoittamat osat.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset 52 h.
Itsenäinen työskentely 56 h.
Arviointikriteerit
Kiitettävä 5: Opiskelijan tuottaman raportin kieli- ja ulkoasu on lähes moitteeton ja lähdeviittaukset asianmukaisia. Raportin aihe ja käsittely tuottaa uutta käytännöllisesti tai tieteellisesti merkittävää tietoa. Raportti on johdonmukainen ja sen tutkimusongelma, teoreettinen viitekehys sekä menetelmien valinta ja käyttö muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Aineiston käsittelyssä on hyödynnetty tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja saatu validiteetiltaan ja reliabiliteetiltaan laadukkaita tuloksia.
Hyvä 3: Opiskelijan tuottaman raportin kieli- ja ulkoasu on hyvä ja lähdeviittaukset asianmukaisia. Raportin aihe on relevantti. Raportin rakenne on selkeä ja tutkimusongelman, teoreettisen viitekehyksen sekä menetelmien valinnan ja käytön välillä on yhteys. Aineiston käsittelyssä on hyödynnetty tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja työn validiteettia ja reliabiliteettia on arvioitu.
Tyydyttävä 1: Opiskelijan tuottaman raportin kieli- ja ulkoasu on ymmärrettävä ja lähdeviittaukset asianmukaisia. Raportin aihe liittyy opiskelijan tietopohjaan. Raportin rakenne on pääpiirteissään selkeä ja sisältää tutkimusongelman esittelyn, teoreettisen viitekehyksen sekä menetelmien valinnan ja käytön raportoinnin. Aineiston käsittelyssä on hyödynnetty tutkimusmenetelmiä.
Arviointimenetelmät
Opiskelijan kirjallinen raportti.