Matkailutuotteen kehitys ja elämyksellisyys
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RMS1101 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | R-MR 2009 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Smeds, Peter |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija pystyy analysoimaan asiakkaiden kulutuskäyttäytymistä ja osaa verrata erilaisia kulutuskäyttämismalleja. Opiskelija osaa soveltaa asiakaslähtöistä matkailutuotesuunnittelua ja kokonaisvaltaista laatuajattelua. Opiskelija ymmärtää matkailutuotteiden erilaistamisen merkityksen. Opiskelija hallitsee asiakassegmentoinnin perusteet ja pystyy kehittämään innovatiivisia sekä elämyksellisiä tuotekokonaisuuksia huomioiden tuotteen kannattavuuden matkailuyrityksen näkökulmasta.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 162
-mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 81
- luennot
- ryhmätöiden / oppimistehtävien ohjaus, purku ja ryhmäkohtaiset
esitykset
- osa lähiopetuksesta toteutetaan verkko-opetuksena.
- ACP - neuvottelut
- Yhteistyö Hogeschool Utrecht, KV-seminaari
-mistä itsenäistä opiskelua 81
- Suunnittelua, kirjallisuuteen / teorioihin perehtyminen,
- oppimistehtävät
- loppuraportin ja esitysmateriaalin teko
- verkkopohjaiset opinnot
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Matkailun toimintaympäristö opintojakso suoritettu
Sisältö
Asiakaslähtöisyys tuotekehittelyssä. Asiakassegmentointi. Matkailutuotteen koostaminen ja sen paketointi. Matkailutuotteen kehitysprosessi. Tuotteen hinnoittelu, kannattavuus sekä ympäristö- ja laatuvaatimukset. Matkailutuotteen markkinointi ja jakelutiet. Elämyspalvelujen tuotemarkkinat (kysyntä - tarjonta). Elämyspalvelujen tuottamisen perusedellytykset ja keskeiset osa-alueet. Matkailutuotteen aitous elämyksellisyyden arviointiperusteena. Taloudellisen arvon muutos kustomoinnin seurauksena.
Opiskelumateriaali
- Kompula, R. - Boxberg, M. 2002. Matkailuyrityksen tuotekehitys. Helsinki. Edita.
-Pine, B. Joseph. 1999. The Experience Economy. Boston. Harvard Business School Press
-Pine, B. Joseph. 2007. Authenticity: What Consumers Really Want. Boston. Harvard Business School Press
- Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen sekä Matkailu- ja elämysteollisuuden osaamiskeskuksen tuottamaa materiaalia
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kokonaiskuvan hahmottaminen, aktivoiva kysely, aktivoiva luento, opetuskeskustelu, kirjoittamalla oppiminen, oppimistehtävät, porinaryhmät, case-harjoitukset, tietokoneavusteinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Kiitettävä 5
Opiskelija osaa arvioida, luokitella, selittää ja perustella matkailutuotteen kehitykseen ja elämksellisyyteen liittyviä ominaispiirteitä, käsitteitä ja kulutuskäyttäytymismalleja. Opiskelija osaa kokonaisvaltaisesti johtaa tuotekehitys prosessia ja analysoida elämyksellisyyden avaintekijät tuottajan ja kuluttajan näkökulmasta tietyssä toimintaympäristössä.
Hyvä 3
Osaa soveltaa asiakaslähtöistä matkailutuotesuunnittelua huomioiden myös kannattavuus näkökulman sekä osaa suunnitella, kehittää ja analysoida innovatiivisia ja elämyksellisiä matkailutuotekokonaisuuksia tietyssä toimintaympäristössä
Tyydyttävä 1
Tunnistaa matkailun asiakassegmentoinnin tuotekehityksen peruslähtökohtana sekä tunnistaa tuotteen erilaistamisen edellytykset. Opiskelija osaa kuvata matkailutuotteen elämyksellisyyden tekijät ja edellytykset tietyssä toimintaympäristössä.
Arviointimenetelmät
Arvioinnissa käytetään numeerinen skaala (0-5).
Oppija osoittaa osaamisensa aktiivisella osallistumisella, tiimityönä tehtävillä työnäytteillä sekä yksilöllisillä työnäytteillä. Arviointi tapahtuu myös matkailutuotteen kehittämisprosessista tehtävän kirjallisen raportin ja esityksen perusteella.