Matkailun sosiologia ja trendit
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RHS1203 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | R-MR 2009 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2011-2012) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Peltola, Mikko |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
5 | 24.10.2011 – 2.3.2012 | Mikael Alaviitala | Suomi | 3.10.2011 – 30.10.2011 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija sisäistää matkailun vaikutukset yhteisön ja ympäristön kannalta. Opiskelija osaa analysoida matkailun trendejä ja niiden vaikutuksia.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä yhteensä 81 h.
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 16 h
- mistä virtuaaliluentoja ja ohjausta 24 h
- mistä itsenäistä opiskelua 26 h
- mistä ryhmätyöskentelyä 15 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä ei vaadita.
Sisältö
Matkailijoiden matkustustottumusten ja -syiden ymmärtäminen. Matkailusosiologian perusteet. Paikalliset ja vieraat. Kulttuurinen vastuu. Matkailun trendit ja niiden tulevaisuuden muutokset.
Opiskelumateriaali
- Yeoman, Ian (2008). Tomorrow´s Tourism. Scenarios&Trends. Elsevier.
- Ryan, C. (2003). Recreational tourism. Demand and impacts. Aspects of Tourism 11. Clevendon: Channel View Publications.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, virtuaaliset luennot, ryhmätyöt. oppimistehtävät, opetuskeskustelu, case-harjoitus.
Arviointikriteerit
Kiitettävä 5
Osaa itsenäisesti tuottaa matkailun tulevaisuuden skenaarioita, joissa analyyttisellä tavalla on huomioitu matkailun sosiologiaa ja trendejä
Hyvä 3
Osaa luokitella matkailijoiden matkustustottumuksia ja arvoida trendien vaikutuksia matkailuuun.
Tyydyttävä 1.
Tunnistaa matkailun trendejä ja osaa luokitella matkailijota erilaisten kriteerien avulla.
Arviointimenetelmät
Arviointi suoritetaan virtuaalisten oppimistehtävien (30%), ryhmätöiden (30%) sekä virtuaalisten ja luento-opetuksen yhteydessä tehtävien case-harjoitusten (40%) osalta numeerisella skaalalla (0-5). Aktiivinen osallistuminen opetukseen on edellytys opintojakson suorittamiselle.