Ateriatuntemus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RHS2106 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | R-MR 2008V |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2009-2010) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Salomaa, Kirsi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2009-2010
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
2 | 24.8.2009 – 1.5.2010 | Kirsi Salomaa | Suomi | 14.8.2009 – 6.9.2009 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää terveellisen ravinnon merkityksen yksilön hyvinvoinnin kannalta. Hän osaa koostaa ravitsemuksellisesti oikeaoppisia aterioita sekä osaa soveltaa tavallisimpia erikoisruokavalioita. Opiskelija ymmärtää eri ryhmien ruokavalintojen merkityksen.
Opiskelija osaa suunnitella eri liikeideoihin ja tapahtumiin sopivia ateriakokonaisuuksia. Hän ymmärtää annosten vakioinnin ja taloudellisen ajattelun merkityksen suunnitteluvaiheessa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä yhteensä: 135 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 65 h
- mistä itsenäistä opiskelua 70 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ruokatuotanto ja Hygienia
Sisältö
Energiaa sisältävät ravintoaineet, ravitsemussuositukset, ravitsemuksellisesti oikea ravinto, tavallisimmat erikoisruokavaliot, ruoka ja uskonto. Ateriasuunnittelu, ruoka-annosten vakiointi sekä taloudellisuuden huomioiminen suunnittelussa. Annosten koristeleu.
Opiskelumateriaali
Lampi, R. 1996 Ravitsemus palvelu työnä. Porvoo, WSOY.
Kivela, J.1994. Menuplanning For the Hospitality Industri. Hospitality Press. Australien.
Parkkinen, K. Sertti, P. 2006. Avain ravitsemukseen. Otava. Keuruu.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2005.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, yksilölliset harjoitukset, käytännön työt, ryhmätyöt. Mahdollisuuksien mukaan ulkopuolienn toimeksianto.
Arviointikriteerit
Kiitettävä 5
Opiskelija osaa suunnitella erilaisia ateriakokonaisuuksia huomioiden eri liikeideat. Suunnittelutyössä opiskelija huomioi eri asiakasryhmien tarpeet sekä tarjottavan esteettisyys, makua ja terveellisyys. Opiskelija osaa perustella tekemiään valintojaan.
Hyvä 3
Opiskelija osaa suunnitella erilaisia ateriakokonaisuuksia huomioiden eri liikeideoita. Hän osaa soveltaa eri vakiointitapoja tarpeen mukaan. Opiskelija osaa muuttaa annokset niin, että ne sopivat tavanomaisille erikoisruokavalioille.
Tyydyttävä 1
Osaa suunnitella eri liikeideoille sopivaa tarjottavaa. Osaa laatia vakioidun ruokaohjeen. Opiskelija tunnistaa erikoisruokavaliot.
Arviointimenetelmät
Projektityöt, yksilölliset harjoitukset, tentti. Numeerinen arviointi (0-5).
Tentti: 20 %, Suunnittelutehtävät 40 %, Aktiivisuus 40 %