Tuotekehittely ja aistinvarainen arviointi
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RHS2105 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | R-MR 2008V |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2009-2010) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Salomaa, Kirsi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2009-2010
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
7 | 26.10.2009 – 1.5.2010 | Kirsi Salomaa | Suomi | 5.10.2009 – 1.11.2009 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitseee tuotekhittelyn perusteet sekä ymmärtää sen merkityksen ravintolatoiminnassa. Opiskelija ymmärtää aistinvaraisen arvioinnin merkityksen osana laadun kehittämistä. Opiskelija tietää, miten maku- ja hajuaistit toimivat; tuntee ruuan ja juoman ominaisuuksien vaikutuksen kokonaisaistimukseen ja sitä kautta osaa suunnitella mielekkäitä ateriakokonaisuuksia
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 81 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 39 h
- mistä itsenäistä opiskelua 42 h
Monimuoto-opiskelijat:
Työmäärä yhteensä 81 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 24 h
- mistä itsenäistä opiskelua 39 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Tilaustoimint, Ateriatuntemus, Erikoisruokien valmistus ja tarjoilu.
Sisältö
Tuotekehittelyn perusteet, kokeellinen ruuanvalmistus, Makukoulu. Ruokien ja juomien yhdistäminen; ruokien ja erilaisten juomien yhdsitämiseen liittyvät perussäännöt, ateriakokonaiusuuksien arviointi. Molekyyligastronomiaa.
Opiskelumateriaali
Parkkinen, K. Rautavirta. 2003. Utelias kokki. Elintarviketietoa ruoanvalmistajalle.
Tuorila, H. Helleman, U. 1997. Elintarvikkeet aistien puntarissa. Helsingfors. Yliopisto paino.
Tuorila, H. Parkkinen, K,. 2008. Aistit ammattikäyttöön WSOY. Helsinki
Shaw, R. 1996. Product Development Guide for the Food Industry. Chipping Campden. Gloucestershire.
Karmavuo R., Lihtonen J. 2009. Viini ja ruoka.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, demonstraatiot, ohajtut käytännön harjoitukset, pisteopetus, ryhmätyö
verkko-opetus
Arviointikriteerit
Kiitettävä 5
Opiskelija hallitsee tuotekehityksen eri vaiheet ja osaa hyödyntää aistinvaraista arviointia tuotekehittelyn osana. Opiskelija osaa muuttaa kehitettävää tuotetta aistinvaraisen arvioinnin perusteella.
Hyvä 3
Opiskelija osaa kuvata tuotekehittelyn eri vaiheet. Opiskelija osaa aistinvaraisesti arvioida tuotteita tuotekehityksen eri vaiheessa, sekä tunnistaa jatkokehittämisen kohteet.
Tyydyttävä 1
Opiskelija osaa selittää aistinvaraisen arvioinnin merkityksen tuotekehityksessä. Opiskelija osaa listata tuotekehittelyn eri vaiheet.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallsituminen ohjattuun opetukseen (50 %), Kurssityöt (50%). Numeerinen arviointi (0-5).