Matkailualan ruotsi
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RHP0313 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | R-MR 2008V |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2009-2010) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Bäckman, Paula |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2009-2010
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
1 | 24.8.2009 – 29.5.2010 | Paula Bäckman | Suomi | 14.8.2009 – 6.9.2009 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija saavuttaa sellaisen suullisen ja kirjallisen kielitaidon, jotta hän selviytyy hotelli-, -ravintola- ja matkailualaan liittyvistä viestintätilanteista ruotsin kielellä. Opiskelija perehtyy Suomen ja Pohjolan taloudellisiin, yhteiskunnallisiin ja kulttuurin erityispiirteisiin. Opiskelija näkee kaksikielisyyden voimavarana ja haluaa kehittää ruotsin kielen taitoaan.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä yhteensä: 135 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 44 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 91 h
Sisältö
Asiakaspalvelutilanteet, sanasto- ja rakenneharjoitukset, suulliset ja kirjalliset harjoitukset. Liikeviestintä.
Opiskelumateriaali
Timo Jokisalo Ritva Minni, 2005. Flexservice, Svenska för högskolor. Helsinki. Otava.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kommunikatiivinen kielenoppiminen, harjoitukset, parityöt, aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, itsenäinen verkkopohjainen opiskelu.
Arviointikriteerit
Taitotaso 1: Opiskelija pystyy osallistumaan tavallisimpiin, ennakoitaviin työelämän kielenkäyttötilanteisiin ja käyttää yksinkertaisia rakenteita ja yksittäisiä sanoja viestinnässään. Opiskelija kehittää kurssin aikana oman alan sanaston hallintaa. Asenne kielenoppimiseen on myönteinen.
Taitotaso 3: Opiskelija selviytyy kohtalaisesti tavallisimmista, ennakoitavista työelämän kielenkäyttötilanteista ja käyttää rakenteita ja fraaseja viestinnässään kutakuinkin idiomaattisesti. Opiskelija osaa käyttää kurssin aikana opittua oman alan sanastoa. Asenne kielenoppimiseen on myönteinen.
Taitotaso 5: Opiskelija selviytyy hyvin erilaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa ja hallitsee rakenteet hyvin ja käyttää niitä monipuolisesti. Opiskelija käyttää idiomaattisesti ja laajasti oman alan sanastoa ja ilmaisuja. Asenne kielenoppimiseen on myönteinen.
Arviointimenetelmät
Tentit, suullinen esitys, kirjalliset tehtävät ja aktiivinen osallistuminen opetukseen. Numeerinen arviointi (0-5). Päättötodistukseen tulee valtionhallinnon kielitutkinnon arvosana tyydyttävä (1-3) tai hyvä (4-5) suullisesta ja kirjallisesta kielitaidosta erikseen.