Makujen maailma
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RHS2201 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | R-HR 2007V |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2009-2010) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Lahola, Eliisa |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2009-2010
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
5 | 26.10.2009 – 1.5.2010 | Eliisa Lahola, Saila Vaahtoniemi | Suomi | 5.10.2009 – 1.11.2009 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää ruokakultturien eroavaisuudet ja tietää mikä vaikuttaa ruokakulttuurin kehitykseen. Opiskelija tutustuu eri ruokakulttureihin ja osaa selittää mitkä asiat ovat tyypillisä niille. Opiskelilja on tietoinen mitkä asiat vaikuttavat ruokatrendeihin.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä: 81 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 39 h
- mmistä itsenäistä opiskelua 42 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ruokatuotanto, erikoisruokien valmistus ja tarjoilu, ateriatuntemus.
Sisältö
Opiskelija ymmärtää eri ruokakulttuurien eroavuudet sekä tiedostaa trendeihin vaikuttavat tekijät. Ruokien ja juomien yhdistäminen. Ruokien ja erilaisien juomien yhdistämiseen liittyvät perussäännöt, ateriakokonaisuuksien laatiminen.
Opiskelumateriaali
- Sillanpää, M. 1999, Happamasta makeaan - Suomalaisen ruoka- ja tapakulttuurin kehitys. Vantaa. Hyvää Suomesta.
- Uusivirta, H. 1982. Suomalaisen ruokaperinteen keittokirja. Porvoo. WSOY.
- Johson-Bell, L. Good food fine wine 1999. London.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, demonstraatiot, ohjatut käytännön harjoitukset.
Arviointikriteerit
Erinomainen 5
Opiskelija osaa selittää mistä eri osa-alueista ruokakulttuurit koostuu ja mikä vaikuttaa ruokakulttuurin kehitykseen. Opiskelija osaa suurpiirteisesti selittää eri maanosien ruokakulttuurit.
Hyvä 3
Opiskelija tuntee ruokakulttuurien osa-alueet ja tietää mikä vaikuttaa niiden kehitykseen. Opiskelija tietää eri maanosien ruokia.
Tyydyttävä 1
Opiskelija tietää että ruokakulttuuri koostuu eri osa-alueista ja ymmärtää että ruokakulttuuri on dynaamista. Opiskelija ymmärtää että ruoka on erilaista eri maanosissa.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun opetukseen, ohjatut harjoitustyöt, yksilöllinen kurssityö. Numeerinen arviointi (0-5).