Tutkimustyön perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RHP0503 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | R-HR 2007V |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2009-2010) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Sabel, Thomas |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2009-2010
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
5 | 26.10.2009 – 6.3.2010 | Thomas Sabel | Suomi | 5.10.2009 – 1.11.2009 |
6 | 26.10.2009 – 1.5.2010 | Thomas Sabel | Suomi | 5.10.2009 – 1.11.2009 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy tieteelliseen ajatteluun ja ammattikorkeakoulussa harjoitettavaan tutkimustyöhön, tiedonhankintamenetelmiin, käyttäytymistieteiden tutkimusstrategioihin ja metodeihin. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida tutkimustuloksia ja niiden luotettavuutta.
Opiskelijan työmäärä
Päiväopiskelijat:
81 tuntia, josta
40 lähituntia ja
41 tuntia itsenäistä opiskelua
Monimuoto-opiskelijat:
81 tuntia, josta
15 lähituntia ja
66 tuntia itsenäistä opiskelua
Sisältö
Tiedonkeruu, tieteellisen tiedon tunnistaminen, lähdekriittisyys, referointi. Tutkimusongelman rajaaminen ja jäsentäminen. Tutkimusstrategiat: kokeet, survey- tai case-tutkimus. Kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus. Oman opinnäytetyön suunnittelu.
Opiskelumateriaali
- Hirsjärvi, S. Remes, P. Sajavaara P. 2004. Tutki ja kirjoita. Tammi. Helsinki.
- Hirsjärvi, S, 1998. Teemahaastattelu. Yliopistopaino. Helsinki.
- VAMK:n opinnäyteohjeet.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ohjattu keskustelu, oppimistehtävät.
Arviointikriteerit
1 opiskelija ymmärtää tutkimustyön perusteita
3 opiskelija ymmärtää hyvin tutkimustyön perusteita ja osaa soveltaa niitä monelta osin
5 opiskelija ymmärtää erinomaisesti tutkimustyön perusteita ja osaa soveltaa niitä käytännössä erittäin hyvin
Arviointimenetelmät
Hyväksytyt suoritukset tiedonhaku- ja tutkimusten arviointitehtävissä (50%), aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn, pienimuotoinen raportti omasta opinnäytetyöstä (50%). Numeerinen arviointi (0-5).