VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Hotelli- ja ravintola-ala (R-HR) > 2005V > Vuosi 3 > Makujen maailma (RHS2201)

Makujen maailma

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: RHS2201
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: R-HR 2005V
Taso: Restonomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2007-2008)
Laajuus: 4 op
Vastuuopettaja: Lahola, Eliisa
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2007-2008

Tot.OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
129.10.2007 – 2.5.2008Eliisa Lahola, Helena AlamäkiSuomi8.10.2007 – 2.11.2007
310.3.2008 – 30.5.2008Eliisa Lahola, Helena AlamäkiSuomi18.2.2008 – 14.3.2008

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää ruokakultturien eroavaisuudet ja tietää mikä vaikuttaa ruokakulttuurin kehitykseen. Opiskelija tutustuu eri ruokakulttureihin ja osaa selittää mitkä asiat ovat tyypillisä niille. Opiskelilja on tietoinen mitkä asiat vaikuttavat ruokatrendeihin.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä: 81 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 39 h
- mmistä itsenäistä opiskelua 42 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ruokatuotanto, erikoisruokien valmistus ja tarjoilu, ateriatuntemus.

Sisältö

Opiskelija ymmärtää eri ruokakulttuurien eroavuudet sekä tiedostaa trendeihin vaikuttavat tekijät. Ruokien ja juomien yhdistäminen. Ruokien ja erilaisien juomien yhdistämiseen liittyvät perussäännöt, ateriakokonaisuuksien laatiminen.

Opiskelumateriaali

- Sillanpää, M. 1999, Happamasta makeaan - Suomalaisen ruoka- ja tapakulttuurin kehitys. Vantaa. Hyvää Suomesta.
- Uusivirta, H. 1982. Suomalaisen ruokaperinteen keittokirja. Porvoo. WSOY.
- Johson-Bell, L. Good food fine wine 1999. London.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, demonstraatiot, ohjatut käytännön harjoitukset.

Arviointikriteerit

Erinomainen 5
Opiskelija osaa selittää mistä eri osa-alueista ruokakulttuurit koostuu ja mikä vaikuttaa ruokakulttuurin kehitykseen. Opiskelija osaa suurpiirteisesti selittää eri maanosien ruokakulttuurit.

Hyvä 3
Opiskelija tuntee ruokakulttuurien osa-alueet ja tietää mikä vaikuttaa niiden kehitykseen. Opiskelija tietää eri maanosien ruokia.

Tyydyttävä 1
Opiskelija tietää että ruokakulttuuri koostuu eri osa-alueista ja ymmärtää että ruokakulttuuri on dynaamista. Opiskelija ymmärtää että ruoka on erilaista eri maanosissa.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen ohjattuun opetukseen, ohjatut harjoitustyöt, yksilöllinen kurssityö. Numeerinen arviointi (0-5).


Takaisin