VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Hotelli- ja ravintola-ala (R-HR) > 2005V > Vuosi 3 > Matkailun sosiologia ja trendit (RHS1203)

Matkailun sosiologia ja trendit

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: RHS1203
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: R-HR 2005V
Taso: Restonomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2007-2008)
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Peltola, Mikko
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2007-2008

Tot.OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
17.1.2008 – 2.5.2008Antti HonkanenSuomi10.12.2007 – 11.1.2008

Osaamistavoitteet

Opiskelija sisäistää matkailun vaikutukset yhteisön ja ympäristön kannalta. Opiskelija osaa analysoida matkailun trendejä ja niiden vaikutuksia.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä yhteensä 81 h.
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 16 h
- mistä virtuaaliluentoja ja ohjausta 24 h
- mistä itsenäistä opiskelua 26 h
- mistä ryhmätyöskentelyä 15 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä ei vaadita.

Sisältö

Matkailijoiden matkustustottumusten ja -syiden ymmärtäminen. Matkailusosiologian perusteet. Paikalliset ja vieraat. Kulttuurinen vastuu. Matkailun trendit ja niiden tulevaisuuden muutokset.

Opiskelumateriaali

- Yeoman, Ian (2008). Tomorrow´s Tourism. Scenarios&Trends. Elsevier.
- Ryan, C. (2003). Recreational tourism. Demand and impacts. Aspects of Tourism 11. Clevendon: Channel View Publications.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, virtuaaliset luennot, ryhmätyöt. oppimistehtävät, opetuskeskustelu, case-harjoitus.

Arviointikriteerit

Kiitettävä 5
Osaa itsenäisesti tuottaa matkailun tulevaisuuden skenaarioita, joissa analyyttisellä tavalla on huomioitu matkailun sosiologiaa ja trendejä
Hyvä 3
Osaa luokitella matkailijoiden matkustustottumuksia ja arvoida trendien vaikutuksia matkailuuun.
Tyydyttävä 1.
Tunnistaa matkailun trendejä ja osaa luokitella matkailijota erilaisten kriteerien avulla.

Arviointimenetelmät

Arviointi suoritetaan virtuaalisten oppimistehtävien (30%), ryhmätöiden (30%) sekä virtuaalisten ja luento-opetuksen yhteydessä tehtävien case-harjoitusten (40%) osalta numeerisella skaalalla (0-5). Aktiivinen osallistuminen opetukseen on edellytys opintojakson suorittamiselle.


Takaisin