Matkailuyrittäjyys
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RHS1201 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | R-HR 2005 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2006-2007) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Malin, Timo |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2006-2007
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
1 | 30.10.2006 – 4.5.2007 | Peter Smeds | Suomi | 9.10.2006 – 5.11.2006 |
2 | 12.3.2007 – 4.5.2007 | Peter Smeds | Suomi | 19.2.2007 – 18.3.2007 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija sisäistää matkailuyrittäjän arkeen liittyvät uhat ja mahdollisuudet. Opiskelija pystyy tunnistamaan ja analysoimaan sekä arvioimaan niitä avaintekijöitä, jotka vaikuttavat yrityksen menestykseen.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 81 h.
- mistä luokassa järjestettävää opetusta 25 h
- mistä virtuaaliluentoja ja ohjeistusta 15 h
- mistä itsenäistä opiskelua 27 h
- mistä ryhmätyöskentelyä 14 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Toisen vuoden matkailun suuntautumisvaihtoehton opintojaksot
Sisältö
Yrittäjyyden lähtökohdat ja toimintaedellytykset. Matkailuyrityksen menestymisen avaintekijät - ainutlaatuisuuden ydinosaaminen. Alihankkijat. Tausta- ja tilastotietojen lähteet ja käyttö. Yrityksen rahoitus.
Opiskelumateriaali
- Rouhiainen, U-M. 2005. Matkailuyrittäjän maamme-kirja. Helsinki. Edita
- Pesonen, I. - Mönkkönen, T. - Hokkanen, T. 2000. Menestyvä matkailuyritys. Helsinki. Oy Edita Ab.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kokonaiskuvan hahmottaminen, aktivoiva kysely, aktivoiva luento, opetuskeskustelu, kirjoittamalla oppiminen, oppimistehtävät, porinaryhmät, kumuloituva ryhmä, case-harjoitukset, tietokoneavusteinen opiskelu, ekskursiot.
Arviointikriteerit
kiitettävä 5
Osaa analysoida omia henkisiä edellytyksiä ryhtyä yrittäjäksi ja yrityksen perustamisen edellytyksiä. Tunnistaa matkailualan yritysten kriittisä tekijöitä.
Hyvä 3
tunnistaa erilaiset riskit ja mahdollisuudet yrittämisessä. Osaa soveltaa yrityksen perustamisen kaavioita omaan yritysideaansa.
Tyydyttävä 1
Tunnistaa yrittämisen lähtökohdat sekä omassa yritysideassa että olemassa olevassa yrityksessä.
Arviointimenetelmät
Arvioinnissa käytetään numeerinen skaala (0-5).
Oppija osoittaa osaamisensa aktiivisella osallistumisella, esseellä, tiimityönä tehtävillä työnäytteillä sekä yksilöllisillä työnäytteillä. Arviointi tapahtuu myös matkailuyrityksen liiketoiminta-analyysi tehtävän kirjallisen raportin ja esityksen perusteella. Arvioinnissa käytetään myös vertaisarviointia.