Matkailun toimintaympäristö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RHA0301 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | R-HR 2005 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2005-2006) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Smeds, Peter |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2005-2006
Tot. | Opiskeluaika | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|
1 | 22.8.2005 – 3.3.2006 | Suomi | 15.8.2005 – 2.9.2005 |
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija sisäistää kuvan matkailusta maailmanlaajuisena ja kasvavana ilmiönä sekä sen historiallisen taustan. Matkailuelinkeinon eri osa-alueet esitellään niin, että opiskelija ymmärtää matkailun monimuotoisuuden ja sen sosiaaliset, taloudelliset ja ympäristöön kohdistuvat vaikutukset toimintaympäristöön. Matkailua tarkastellaan maantieteellisessä viitekehyksessä. Matkailijan ominaisuudet ja motivaatiotekijät. Matkailututkimus ja tiedonlähteet matkailussa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 162
-mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 81
- luennot 32
- aktivoiva kysely 8
- opetuskeskustelu 18
- ryhmätöiden ohjaus ja purku 20
- tentti 3
- osa lähiopetuksesta toteutetaan verkko-opetuksena
-mistä itsenäistä opiskelua 81
- Suunnittelua, oppimistehtävät, tenttiin valmistautuminen,
verkkopohjaiset opinnot 81
Moni-muoto opiskelijat
Työmäärä yhteensä: 162
-mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 36
- luennot, aktivoiva kysely, opetuskeskustelu, oppimistehtävien
ohjaus 33
- tentti 3
-mistä itsenäistä opiskelua 126
- Suunnittelua, oppimistehtävät, tenttiin valmistautuminen,
verkkopohjaiset opinnot 126
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei
Sisältö
Matkailun klusteri ja sen toiminta. Matkailun muodot. Matkailun käsitteistöt ja teoriat. Työntö- ja vetovoimatekijät matkailussa. Suomen edellytykset matkailumaana. Matkailun vaikutukset. Motivaatiot matkailulle. Matkailun historia.
Opiskelumateriaali
- Vuoristo, K-V. 2002. Matkailun muodot. Porvoo. WSOY.
- Vuoristo, K-V. Vesterinen, N. 2001. Lumen ja suven maa, Suomen matkailumaantiede. Porvoo. WSOY.
- Goeldner, Charles & Brent Ritchie. 2009. Tourism; Principles, Practices, Philosophies. John Wiley & Sons, inc.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, aktivoiva kysely, opetuskeskustelu ja verkko-opetus.
Arviointikriteerit
Kiitettävä 5
Opiskelija osaa arvioida, luokitella, selittää ja perustella matkailu ilmiöön liittyviä ominaispiirteitä, käsitteitä ja vaikutuksia. Opiskelija osaa kokonaisvaltaisesti analysoida matkailun toimintaympäristöä.
Hyvä 3
Osaa soveltaa matkailu elinkeinon ominaispiirteitä ja käsitteitä oikeassa tilanteessa sekä osaa analysoida niitä tietyssä toimintaympäristössä
Tyydyttävä 1
Tunnistaa matkailu elinkeinon ominaispiirteet ja käsitteet ja osaa kuvata ne tietyssä toimintaympäristössä
Arviointimenetelmät
Opintojakso jakautuu kahteen erilliseen osaan, joista kumpikin arvioidaan ryhmätöiden ja tentin perusteella numeerisella skaalalla (0-5). Tentin osuus arvioinnista on 60% ja ryhmätöiden 40%. Aktiivinen osallistuminen tunneille on edellytyksenä opintojakson suorittamiselle. Numeerinen arviointi (0-5).