Markkinoinnin toimintaympäristö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TL00BR07 |
OPS: | LT 2025 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2027-2028) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Malin, Timo |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa analysoida markkinoinnin toimintaympäristöä hyödyntämällä taloudellisia, teknologisia, sosiokulttuurisia ja poliittisia näkökulmia.
Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida markkinointiin vaikuttavia trendejä sekä niiden vaikutuksia liiketoiminnan menestykseen.
Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ja vastuullisuuden merkityksen osana markkinoinnin toimintaympäristöä.
Opiskelija hallitsee kilpailija-analyysin osana nykytilan analyysiä ja osaa soveltaa tuloksia strategisen markkinoinnin suunnitteluun.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson kokonaistyömäärä (5op = 135h):
• Kontaktitunnit 40 tuntia
• Itsenäinen opiskelu 40 tuntia
• Nykytila-analyysi / SWOT 30 tuntia
• Tehtävät 10 tuntia
• Oman oppimisen analyysi 5 tuntia
• Asiakaskontaktointi 10 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
- liiketalouden opintojen aikaisempien vuosien perus-, ammatti- ja suuntaavat opinnot.
Sisältö
Opiskelija analysoi yrityksen toimintaympäristöä ja laatii nykytilan analyysin tiivistäen sen liiketoiminnan SWOT-analyysiksi.
Opiskelija tunnistaa markkinointiin vaikuttavia trendejä ja analysoi niitä liiketoiminnan kehittämiseksi. Opiskelija arvioi kestävän kehityksen ja vastuullisuuden merkitystä markkinoinnin toimintaympäristössä.
Opiskelija kykenee tämän informaation pohjalta kehittämään ja ideoimaan sisältöjä yrityksen markkinointiin (innovaatio-osaaminen).
Opiskelija toimii sitoutuneesti ja rakentavasti tiimissä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi (tiimiosaaminen).
Opiskelija kehittää entisestään vuorovaikutus- ja perustelutaitojaan (työyhteisön vuorovaikutusosaaminen).
Opiskelija kehittää entisestään palautteenanto ja vastaanottamisen taitoaan (palautteenantotaito).
Opiskelumateriaali
- Kotler, Philip & Kartajaya, Hermawan; Setiawan, Iwan 2023. Marketing 6.0: The Future Is Immersive. John Wiley & Sons.
- Muu oppimateriaali Moodlessa.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
- kontaktitunnit, itsenäinen opiskelu, tehtävät ja raportointi, oman oppimisen analyysi ja asiakaskontaktointi
Arviointikriteerit
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Arviointimenetelmät
- ohjaajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi
Lisätietoja
Poissaolojen korvaamisesta vierailuluennoilta tmv. sovitaan aina opettajan kanssa.
Kurssin aluksi muodostetaan asiakasvastuulliset projektityötiimit. Projektityöskentely vaatii sitoutumista tiimityöskentelyyn. Opiskelijan on tutustuttava hyvin Moodlen materiaaleihin, rakenteeseen ja tehtäviin.
Opintojaksopalaute kerätään opintojakson ja tutkinnon kehittämiseksi. Palautteen antamiseen ja palautekeskusteluun varataan 1-2 tuntia kontaktitunneista.