VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Liiketalouden koulutus (LT) > 2025 > Vuosi 2 > Palvelumuotoilu liiketoiminnan kehittämisessä (TL00BR04)

Palvelumuotoilu liiketoiminnan kehittämisessä

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TL00BR04
OPS: LT 2025
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2026-2027)
Lukukausi: Syksy
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Saarikoski, Sari
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Palvelumuotoilun opintojaksolla opiskelijat tutustuvat palvelumuotoiluun markkinoinnin ja liiketoimintaosaamisen näkökulmasta. Opintojakso syventää osaamista palvelumuotoiluprosessista sekä sen merkityksestä asiakaskeskeisille palveluille ja yrityksen kilpailukyvylle. Opintojakson toteuttaminen perustuu Tupla-timantti-malliin, jonka avulla opiskelijat oppivat toteuttamaan palvelumuotoilun prosessia case-tehtävään soveltaen.

Opintojakson aikana opiskelijat ymmärtävät, miksi asiakaskeskeisyys on keskeinen osa palvelumuotoilua ja kuinka se auttaa yrityksiä luomaan tarpeisiin vastaavia palveluja, jotka erottavat ne kilpailijoista. Opiskelijat perehtyvät myös palvelumuotoilun rooliin innovaatioiden tuottamisessa ja sen merkitykseen työelämätaitona.

Opintojakso tukee opiskelijoiden kykyä soveltaa palvelumuotoilua käytännön työtehtävissä ja valmistaa heitä asiakaskeskeisten palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen.


Opiskelijan työmäärä

Vuorovaikutteiset lähiluennot lukujärjestyksen mukaisesti (135 tuntia)

• Lähiopetus
• sis. case-työn esitykset
• Itsenäinen opiskelu
• Ryhmätyö ja ssen esittäminen
• Itsearviointi/ palaute

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Markknoinnin perusteet
Myyntiprosessin johtaminen

suositellaan, että em. on suoritettu edeltävästi.

Sisältö

Palvelumuotoiluprosessi on järjestelmällinen ja luova prosessi, jota käytetään asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisessä ja toteutuksen suunnittelussa.

Opiskelijat perehtyvät palvelumuotoilun määritelmään ja sen rooliin liiketoiminnan kehittämisessä. Palvelumuotoilu nähdään prosessina, joka yhdistää liiketoimintatavoitteet, asiakaskeskeisyyden ja muotoilumenetelmät uusien palvelujen kehittämiseksi tai olemassa olevien parantamiseksi.

Opintojaksolla opiskelijat syventyvät palvelumuotoilun prosessiin Tupla-timantti-mallin avulla, jossa tarkastellaan neljää vaihetta: tutkimus (Discover), määrittely (Define), ideointi (Develop) ja toteutus (Deliver).
Opiskelijat oppivat, miten tutkimusvaiheessa kerätään tietoa ja analysoidaan asiakastarpeita, määritellään tavoitteet ja ratkaisuehdotukset.

Palvelumuotoilu prosessin soveltava case tehtävä ja sen esittäminen.

Opiskelumateriaali

Tuulaniemi, Juha. Palvelumuotoilu. Talentum,
2011. Hämeenlinna: Kariston kirjapaino. esim. Elisa e-kirjana.

Opiskelija huolehtii aineiston itselleen käyttöön itsenäisesti.

Aineistot opintojakson Moodlessa

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Vuorovaikutteiset lähiluennot lukujärjestyksen mukaisesti. (kontaktitunnit)
Itsenäinen - ja pienryhmätyöskentely ohjatusti lähiopintoina.

Arviointikriteerit

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5:
90-100p = E5 80-89p = H4 70-79p = H3 60-69p = T2 50-59p = V1 0-49p. = HYL

Annetut tehtävät (tunti- ja kurssitehtävä) tulee olla suoritettuna opintojakson aikana.


Takaisin