Palvelumuotoilu liiketoiminnan kehittämisessä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TL00BR04 |
OPS: | LT 2025 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2026-2027) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Saarikoski, Sari |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Palvelumuotoilun opintojaksolla opiskelijat tutustuvat palvelumuotoiluun markkinoinnin ja liiketoimintaosaamisen näkökulmasta. Opintojakso syventää osaamista palvelumuotoiluprosessista sekä sen merkityksestä asiakaskeskeisille palveluille ja yrityksen kilpailukyvylle. Opintojakson toteuttaminen perustuu Tupla-timantti-malliin, jonka avulla opiskelijat oppivat toteuttamaan palvelumuotoilun prosessia case-tehtävään soveltaen.
Opintojakson aikana opiskelijat ymmärtävät, miksi asiakaskeskeisyys on keskeinen osa palvelumuotoilua ja kuinka se auttaa yrityksiä luomaan tarpeisiin vastaavia palveluja, jotka erottavat ne kilpailijoista. Opiskelijat perehtyvät myös palvelumuotoilun rooliin innovaatioiden tuottamisessa ja sen merkitykseen työelämätaitona.
Opintojakso tukee opiskelijoiden kykyä soveltaa palvelumuotoilua käytännön työtehtävissä ja valmistaa heitä asiakaskeskeisten palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen.
Opiskelijan työmäärä
Vuorovaikutteiset lähiluennot lukujärjestyksen mukaisesti (135 tuntia)
• Lähiopetus
• sis. case-työn esitykset
• Itsenäinen opiskelu
• Ryhmätyö ja ssen esittäminen
• Itsearviointi/ palaute
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Markknoinnin perusteet
Myyntiprosessin johtaminen
suositellaan, että em. on suoritettu edeltävästi.
Sisältö
Palvelumuotoiluprosessi on järjestelmällinen ja luova prosessi, jota käytetään asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisessä ja toteutuksen suunnittelussa.
Opiskelijat perehtyvät palvelumuotoilun määritelmään ja sen rooliin liiketoiminnan kehittämisessä. Palvelumuotoilu nähdään prosessina, joka yhdistää liiketoimintatavoitteet, asiakaskeskeisyyden ja muotoilumenetelmät uusien palvelujen kehittämiseksi tai olemassa olevien parantamiseksi.
Opintojaksolla opiskelijat syventyvät palvelumuotoilun prosessiin Tupla-timantti-mallin avulla, jossa tarkastellaan neljää vaihetta: tutkimus (Discover), määrittely (Define), ideointi (Develop) ja toteutus (Deliver).
Opiskelijat oppivat, miten tutkimusvaiheessa kerätään tietoa ja analysoidaan asiakastarpeita, määritellään tavoitteet ja ratkaisuehdotukset.
Palvelumuotoilu prosessin soveltava case tehtävä ja sen esittäminen.
Opiskelumateriaali
Tuulaniemi, Juha. Palvelumuotoilu. Talentum,
2011. Hämeenlinna: Kariston kirjapaino. esim. Elisa e-kirjana.
Opiskelija huolehtii aineiston itselleen käyttöön itsenäisesti.
Aineistot opintojakson Moodlessa
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteiset lähiluennot lukujärjestyksen mukaisesti. (kontaktitunnit)
Itsenäinen - ja pienryhmätyöskentely ohjatusti lähiopintoina.
Arviointikriteerit
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5:
90-100p = E5 80-89p = H4 70-79p = H3 60-69p = T2 50-59p = V1 0-49p. = HYL
Annetut tehtävät (tunti- ja kurssitehtävä) tulee olla suoritettuna opintojakson aikana.