Markkinoinnin perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TL00BQ81 |
OPS: | LT 2025-W |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2025-2026) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Malin, Timo |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opintojakson osaamistavoite keskittyy markkinoinnin kilpailukeinojen, 4P-malliin, hallitsemiseen. 4 kilpailukeinoa koostuu tuotteesta, hinnasta, saatavuudesta ja viestinnästä. Kilpailukeinojen syvempään soveltamiseen päästäkseen opiskelija osaa ensin analysoida markkinoiden toimintaympäristön; kuten PESTE-mallin, kuluttajakäyttäytymisen perusteet ja ideaaliasiakassegmentoinnin.
Opiskelijan työmäärä
5op eli 135 tuntia.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä markkinoinnin opintoja.
Sisältö
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa luoda markkinoiden toimintaympäristöraportin ja kilpailukeinot valitsemalleen liikeidealle. Opiskelija pystyy tiimeissä ideoimaan ja kehittämään uusia innovaatioita sekä toimimaan tehokkaasti ja rakentavasti tiimissä. Opiskelija ymmärtää sitoutumisen ja yhteistyön merkityksen tiimitoiminnassa. Opiskelija hallitsee vuorovaikutustaidot (työyhteisön, mukaan lukien kuuntelutaito, keskustelutaito, ja esiintymisosaaminen. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Aluevaikuttavuus
Opintojaksolla otetaan huomioon alueen paikalliset yritykset.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla otetaan huomioon alueen kansainväliset piirteet.
Opiskelumateriaali
- Bergström, S. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita 2021. Saatavilla e-kirjana Tritoniassa.
- Opettajan oppimateriaali Moodlessa.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, Itsenäinen opiskelu, Opintojakson tehtävät, Ryhmätyö- raportti, Ryhmätyö- esitys ja Oman oppimisen analyysi.
Arviointikriteerit
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Arviointimenetelmät
Ohjaajan arviointi, Itsearviointi ja vertaisarviointi.
Lisätietoja
Poissaolojen korvaamisesta vierailuluennoilta tmv. sovitaan aina opettajan kanssa.
Jokainen sitoutuu omaan oppimiseensa ja on läsnä vuorovaikutteisissa opetustilanteissa. Opiskelijan on tutustuttava hyvin Moodlen materiaaleihin, rakenteeseen ja tehtäviin.
Opintojaksopalaute kerätään opintojakson ja tutkinnon kehittämiseksi. Kaikilla opintojaksoillamme VAMKissa on oma Spark-palautelomake, jonka vastaukset käydään yhdessä läpi. SPARK-palautteen antamiseen ja palautekeskusteluun varataan 1-2 tuntia kontaktitunneista.