Kuluttaja- ja ostokäyttäytyminen
| Rakennetyyppi: | Opintojakso |
|---|---|
| Koodi: | TL00BE46 |
| OPS: | LT 2024 |
| Taso: | Tradenomi (AMK) |
| Opiskeluvuosi: | 2 (2025-2026) |
| Lukukausi: | Syksy |
| Laajuus: | 5 op |
| Vastuuopettaja: | Malin, Timo |
| Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2025-2026
| Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
|---|---|---|---|---|---|
| 3004 | LT2024-M | 25.8.2025 – 21.12.2025 | Timo Malin | Suomi | 1.8.2025 – 6.9.2025 |
Osaamistavoitteet
Oppija kehittää valmiuksiaan analysoida kuluttajakäyttäytymistä. Oppija ymmärtää kuluttajamarkkinoiden toiminnan. Oppija oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan kuluttajamarkkinointia..
Oppija kehittää esiintymis-, vuorovaikutus- ja perustelutaitojaan.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson kokonaistyömäärä on seuraava (5op = 135h
Kontaktitunnit 40 tuntia
Itsenäinen opiskelu n. 30 tuntia
Opintojakson tehtävät n. 30 tuntia
Ryhmätyö – raportti n. 20 tuntia
Ryhmätyö – esitykset n. 10 tuntia
Vertaispalaute n. 1–2 tuntia
Oman oppimisen analyysi n. 2–3 tuntia.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Markkinoinnin perusteet
Sisältö
Opintojakson suoritettuaan oppija osaa analysoida asiakastyytyväisyyskyselyn aineiston pohjalta kuluttajan ostopäätösprosessia ja arvioida siihen sopivia markkinoinnin toimenpiteitä. Opiskelija tunnistaa tulevaisuuden muutostekijät ostokäyttäytymisen liittyen. Opiskelija pystyy tiimeissä analysoimaan ja kehittämään kuluttajamarkkinointia (innovaatio-osaaminen) Opiskelija kehittää vuorovaikutustaitojaan (työyhteisön vuorovaikutusosaaminen), mukaan lukien kuuntelutaito, keskustelutaito, ja esiintymisosaaminen. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta (palautteenantotaito).
Aluevaikuttavuus
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Kansainvälisyys
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Opiskelumateriaali
- Roberts-Limbard, Mornay Parumasur, Sanjana Brijball 2015. Consumer Behaviour. Third edition. Claremont. South Africa.
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit 40 tuntia
Itsenäinen opiskelu n. 30 tuntia
Opintojakson tehtävät n. 30 tuntia
Ryhmätyö – raportti n. 20 tuntia
Ryhmätyö – esitykset n. 10 tuntia
Vertaispalaute n. 1–2 tuntia
Oman oppimisen analyysi n. 2–3 tuntia.
Arviointikriteerit
Tehtävät:
5: kerätä tietoa systemaattisesti oman alan tieteellisistä julkaisuista
- luokitella ja vertailla eri tiedonlähteitä ja jäsentää hankkimaansa tietoa
- muokata tietoa käyttökelpoiseksi
- arvioida tiedon oikeellisuutta ja luotettavuutta
- ymmärtää alan kehittämistarpeita ja esittää kehittämistoimenpiteitä
- analysoida ja arvioida käytännön toiminnassa ilmeneviä ammatillisia ongelmia
- perustella teoriaperustaisesti asiantuntijatehtävissä toimiessaan
3: muokata ja soveltaa kerättyä tietoa,
- arvioida tiedon oikeellisuutta,
- kerätä tietoa oman alan tieteellisistä julkaisuista
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita
1: kerätä ja käyttää tietoa eri lähteistä,
- ymmärtää tiedon oikeellisuuden ja luotettavuuden merkityksen ja menetelmät
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää ohjatusti ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää alan kehittämistarpeita
Arviointimenetelmät
Arviointi 1-5. Projektiraportti 40%, Tiimitehtävät 40%, Tulosten esittely asiakkaalle 10%, Oman oppimisen analyysi 10%
