Markkinoinnin perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLA0207 |
OPS: | LT 2023V |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2023-2024) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Malin, Timo |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2023-2024
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3014 | LT2023-1A, LT2023-1B | 21.8.2023 – 24.12.2023 | Timo Malin | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 |
3015 | LT2023-1C, LT2023-1D | 21.8.2023 – 24.12.2023 | Heidi Skjäl | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 |
3017 | LT2023-1W | 21.8.2023 – 24.12.2023 | Eeva Välikangas | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 |
3018 | TK2023-1A, TK2023-1B | 8.1.2024 – 30.4.2024 | Monika Kärkkäinen | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3020 | LT2023V-1K | 21.8.2023 – 17.12.2023 | Timo Malin | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2024-2025.
Osaamistavoitteet
Opiskelija saa valmiudet toteuttaa luovasti ja tuloksellisesti asiakassuhdemarkkinointia yrityksissä ja yhteisöissä sekä osaa laatia toimivan liikeidean ja toteuttaa sitä markkinoinnin peruskilpailukeinoja hyväksikäyttäen.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 135 h
- Päivätoteutuksessa työjärjestykseen merkittyjä lähiopetustunteja 40 ja itsenäisen opiskelun tunteja 95
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
- Monimuotokoulutus Verkko-opetustoteutuksena.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Sisältö
Asiakassuuntaisen markkinoinnin lähtökohdat, sisäinen ja ulkoinen toimintaympäristö, kuluttaja- ja ostokäyttäytyminen. Segmentointi, markkinoinnin kannattavuus sekä liikeidean laatiminen. Tuotepäätökset, hintapäätökset, saatavuuspäätökset.
Aluevaikuttavuus
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Kansainvälisyys
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Opiskelumateriaali
- Bergström, Seija & Leppänen, Arja 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing Oy. Helsinki. Saatavilla kirjautumalla Tritonian svuilla E-kirjana. https://www.ellibslibrary.com/tritonia/9789513783082
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmä-, harjoitustyöt, projektityö ja Posteritentti.
Arviointikriteerit
Tentti:
5: käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä johdonmukaisesti erilaisissa tilanteissa
3: käyttää keskeisiä käsitteitä yksittäisissä tilanteissa ja tehtävissä sekä ymmärtää menetelmien taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat
1: tunnistaa ja ymmärtää keskeiset teoriat, periaatteet ja menetelmät
Tehtävät:
5: valita tilanteeseen sopivat tiedonlähteet
- arvioida käyttämiään tiedonlähteitä
- käyttää uusimpia alan kansainvälisiä lähteitä ja tietokantoja
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita
3: tiedonhaun perusteet
- rajata tiedon tarpeen
- käyttää alan keskeisiä tiedonlähteitä ja tietokantoja, myös kansainvälisiä
- ottaa huomioon tiedon käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet (mm. tekijänoikeudet, plagiointi)
- käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää ongelman keskeiset osat
- hahmottaa kehittämisprosessin vaiheet
1: tunnistaa tiedon tarpeen
- ohjattuna etsiä tietoa eri tiedonlähteistä
- erottaa arkitiedon ja tutkitun tiedon toisistaan
- tiedostaa tiedon käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet (mm. tekijänoikeudet, plagiointi)
- hallitsee lähdeviittausten ja kirjallisuusluettelon käytön
- käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä ohjatusti
- suhtautua kehittämiseen myönteisesti
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi (0-5). PosteriTentti 40 %, Projektityö 40%, Lähituntityöskentely 10%, Oman oppimisen analyysi 10%