Markkinoinnin suunnittelu
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLS1205 |
OPS: | LT 2023 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2025-2026) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Malin, Timo |
Opetuskieli: | Suomi |
Suoritus ennakkoon? Katso toteutukset lukuvuonna 2024-2025.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa markkinointisuunnitelman suunnitteluprosessin ja markkinoinnin johtamisen periaatteet. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä kilpailuasemaa määrittävien markkinointitoimenpiteiden vaikutuksista kilpailutilanteeseen markkinoilla sekä osaa myös käytännössä laatia markkinointisuunnitelman ja osaa soveltaa markkinointisuunnnitelmaa yrityksen markkinointitoiminnan kehittämiseen.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 108 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 32 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 76 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Markkinoinnin perusteet, Sales Management, Palvelujen markkinointi, Suhdemarkkinointi.
Sisältö
Markkinoinnin suunnittelun perusteet, lähtökohta-analyysit (kohderyhmät, valittujen kohderyhmien fokusointi, markkinoiden kehityksen ennuste), tavoitteiden asettaminen, markkinointisuunnitelman laadinta, markkinointitoimenpiteiden suunnittelu, seuranta ja reflektointi, henkilökunnan sitouttaminen suunnitelman toteutukseen ja markkinoinnin johtaminen.
Aluevaikuttavuus
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Kansainvälisyys
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Opiskelumateriaali
- Komulainen, Minna 2023. Menesty digimarkkinoinnilla. 2.0. Kauppakamari. 3. uudistettu painos. Helsinki.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, Ideariihet, ryhmätyöt, projektityö
Arviointikriteerit
Tentti:
5: käyttää ja soveltaa keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä sujuvasti erilaisissa tilanteissa
3: käyttää johdonmukaisesti teorioita, käsitteitä ja menetelmiä kirjallisessa ja suullisessa viestinnässä
1: käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä erilaisissa tilanteissa
Tehtävät:
5: kerätä tietoa systemaattisesti oman alan tieteellisistä julkaisuista
- luokitella ja vertailla eri tiedonlähteitä ja jäsentää hankkimaansa tietoa
- muokata tietoa käyttökelpoiseksi
- arvioida tiedon oikeellisuutta ja luotettavuutta
- ymmärtää alan kehittämistarpeita ja esittää kehittämistoimenpiteitä
- analysoida ja arvioida käytännön toiminnassa ilmeneviä ammatillisia ongelmia
- perustella teoriaperustaisesti asiantuntijatehtävissä toimiessaan
3: muokata ja soveltaa kerättyä tietoa,
- arvioida tiedon oikeellisuutta,
- kerätä tietoa oman alan tieteellisistä julkaisuista
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita
1: kerätä ja käyttää tietoa eri lähteistä,
- ymmärtää tiedon oikeellisuuden ja luotettavuuden merkityksen ja menetelmät
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää ohjatusti ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää alan kehittämistarpeita
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi (0-5). Projektityö (40%), Väliraportin esitys (10%), Ideariihitoiminta (40%), Työryhmätoiminnan itsearviointi (10%).