Palvelumuotoilu
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TL00BE47 |
OPS: | LT 2021 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2022-2023) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Sabel, Thomas |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2022-2023
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3001 | LT2021-2M | 2.1.2023 – 30.4.2023 | Sari Saarikoski | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2024-2025.
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää mitä palvelukäsitteellä tarkoitetaan, ymmärtää kuluttajan ja palvelun tuottajan roolin ja näkökulman markkinoilla ja palvelujen kehittämisen merkityksen yrityksen/yhteisön kilpailukeinona.
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä 135 h. Ohjattua lähiopetusta, projektit sekä ryhmätyöt: 45 h. Itsenäistä opiskelua: 90 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Palveluliiketoimintaosaaminen, markkinoinnin perusteet, sales management
Sisältö
Palvelun laatu sekä palveluprosessin suunnittelu, hallinta ja kehittäminen, palvelumuotoilu. Mystery shopping osana prosessin kehittämistä.
Aluevaikuttavuus
Alueen yritysten kanssa tehdään yhteistyötä tehtävien ja vierailijaluennoitsijoiden muodossa.
Kansainvälisyys
Sekä opetuksessa että tehtävissä huomioidaan alueen kansainvälisten yritysten tarpeita ja näkemyksiä.
Opiskelumateriaali
-Koivisto, M (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Almatalent
-Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, workshopit, ryhmätyöt, kirjoittamalla oppiminen.
Arviointikriteerit
Kiitettävä 5
Osaa kriittisesti arvioida erilaisia palveluja ja niiden vaikutuksia yrityksen menestykseen, huomioi analyyttisellä tavalla palveluihin liittyvän teorian
Hyvä 3
Osaa luokitella erilaisia palveluja sekä arvioida niiden vaikutuksia yrityksen menestykseen.
Tyydyttävä 1.
Tunnistaa eri palvelut sekä ymmärtää niiden vaikutuksia yrityksen menestykseen.
Arviointimenetelmät
Arvioinnissa käytetään numeerista skaalaa (0-5). Arviointi tapahtuu toteutettujen tehtävien, workshopien ja ryhmätöiden pohjalta, opiskelija tekee kirjallisen oppimisraportin. Arvioinnissa keskeisessä roolissa on opiskelijan kyky arvioida palveluja teorian pohjalta.
- Mystery shopping 50%
- Artikkelit ja case-tehtävät 50%
100-90p. = 5
89-80p. = 4
79-70p. = 3
69-60p. = 2
59-50p. = 1
Harjoittelu
Markkinointi, tuote-/palvelusuunnittelu sekä projektityö