Markkinoinnin perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLA0208 |
Tyyppi: | Pakollinen |
OPS: | LT 2018V |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2018-2019) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Salonen, Klaus |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2018-2019
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
2 | T-LT-2VT | 7.1.2019 – 26.5.2019 | Klaus Salonen | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa laatia markkinointisuunnitelman ja ymmärtää sen keskeisimmän sisällön sekä osaa käyttää markkinoinnin peruskilpailukeinoja.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 135 h
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 65 h
- itsenäistä opiskelua 70
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja.
Sisältö
Markkinointisuunnitelman laatiminen. Sisäinen ja ulkoinen toimintaympäristö, kuluttaja- ja ostokäyttäytyminen, markkinoinnin kannattavuus. Segmentointi ja 4P mallin tuotepäätökset, hintapäätökset, saatavuuspäätökset ja markkinointiviestinnän elementit.
Aluevaikuttavuus
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Kansainvälisyys
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Opiskelumateriaali
- Blythe, Jim 2012. Marketing Essentials 2008-2009. The Chartered Institute of Marketing CIM. Routledge. Butterwoth-Heinemann. Saatavilla myös kirjautumalla http://site.ebrary.com/lib/vamklibrary. Hakunimi: "CIM Coursebook Marketing Essentials".
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmä-, henkilökohtaisesti arvioitavat harjoitustyöt ja projektityö.
Arviointikriteerit
Henkilökohtaisesti arvioitavat tehtävät:
5: käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä johdonmukaisesti erilaisissa tilanteissa
3: käyttää keskeisiä käsitteitä yksittäisissä tilanteissa ja tehtävissä sekä ymmärtää menetelmien taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat
1: tunnistaa ja ymmärtää keskeiset teoriat, periaatteet ja menetelmät
Tehtävät, tiimityö ja projekti:
5: valita tilanteeseen sopivat tiedonlähteet
- arvioida käyttämiään tiedonlähteitä
- käyttää uusimpia alan kansainvälisiä lähteitä ja tietokantoja
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita
3: tiedonhaun perusteet
- rajata tiedon tarpeen
- käyttää alan keskeisiä tiedonlähteitä ja tietokantoja, myös kansainvälisiä
- ottaa huomioon tiedon käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet (mm. tekijänoikeudet, plagiointi)
- käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää ongelman keskeiset osat
- hahmottaa kehittämisprosessin vaiheet
1: tunnistaa tiedon tarpeen
- ohjattuna etsiä tietoa eri tiedonlähteistä
- erottaa arkitiedon ja tutkitun tiedon toisistaan
- tiedostaa tiedon käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet (mm. tekijänoikeudet, plagiointi)
- hallitsee lähdeviittausten ja kirjallisuusluettelon käytön
- käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä ohjatusti
- suhtautua kehittämiseen myönteisesti
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi (0-5). Henkilökohtaiset tehtävät 30 %, Projektityö 50%, Tiimityö 20%.