Tutkimusmenetelmät ja tilastotiede
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLA0905 |
Tyyppi: | Pakollinen |
OPS: | LT 2018 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2019-2020) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Ranta, Mikko |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2019-2020
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
13 | T-LT-2K | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Kerstin Siegfrids, Thomas Sabel | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
14 | T-LT-2M, T-LT-2O | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Kerstin Siegfrids, Margit Mannila | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
15 | T-LT-2T | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Kerstin Siegfrids, Thomas Sabel | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2021-2022.
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija tuntee tieteellisen tutkimusprosessin tai kehittämishankkeen eri vaiheet. Opiskelija osaa valita relevantin ja toteuttamiskelpoisen tutkimusaiheen sekä muotoilla siihen liittyvän tutkimusongelman ja -kysymykset. Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijalla on valmiudet etsiä harjoittelujakson aikana työelämälähtöinen opinnäytetyön aihe. Opintojakson tavoitteena on myös antaa opiskelijalle tilastotieteen perusvalmiudet, joita voidaan hyödyntää muissa opintojaksoissa sekä opinnäytetyössä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 81 h
-luennot ja harjoitukset 39 h
-seminaari 6 h
-itsenäistä työskentelyä 36 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Johdatus tieteenfilosofiaan, tutkimusaiheen valinta, tutkimusongelman muotoilu sekä tutkimuskysymysten (alaongelmien) laadinta. Tilastotieteen perusteet: keskiluvut, hajonta, tilastollinen merkitsevyys.
Opiskelumateriaali
Muu opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset, seminaarityöskentely.
Arviointikriteerit
Raportti, jossa on kuvattu tutkimuksen aihevalinta perusteluineen, tutkimusongelma sekä tutkimuskysymykset 10 %
Tentti tutkimustyön perusteista 20%
Menetelmätentti tilastotieteestä 70 %
Arviointimenetelmät
5 Opiskelija on valinnut relevantin seminaariaiheen ja muotoillut tutkimusongelman ja -kysymyksen selkeästi ja ytimekkäästi. Opiskelija hallitsee tilastotieteen perusteet erinomaisesti ja osaa soveltaa näitä laaja-alaisesti.
3 Opiskelija on valinnut relevantin seminaariaiheen ja muotoillut tutkimusongelman ja -kysymyksen selkeästi. Opiskelija hallitsee tilastotieteen perusteet hyvin ja osaa soveltaa näitä.
1 Opiskelija on valinnut relevantin seminaariaiheen ja muotoillut tutkimusongelman ja -kysymyksen. Opiskelija on käsitellyt aihettaan hyödyntäen relevantteja lähteitä. Opiskelija hallitsee tilastotieteen perusteet jossain määrin.