VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Liiketalouden koulutus (LT) > 2017 > Vuosi 2 > Business-to-Business -markkinointi ja verkostot (TLS1413)

Business-to-Business -markkinointi ja verkostot

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TLS1413
Tyyppi: Pakollinen
OPS: LT 2017
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2018-2019)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Skåtar, Kim
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2018-2019

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1T-LT-2M31.8.2018 – 21.12.2018Kim Skåtar, Timo MalinSuomi20.8.2018 – 17.9.2018

Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2020-2021.

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää business-to-business markkinoinnin erityispiirteet ja tarpeen vaihtaa fokusta tuotteiden valmistuksesta ja jakelusta pitkäaikaisen arvon ja asiakassuhteiden luomiseen. Opiskelija saa valmiudet ymmärtää verkosto-ja yhteistyönäkökulmasta teollisten markkinoiden dynamiikkaa. Opiskelija ymmärtää organisatorisen ostotoiminnan roolin yrityksen markkinointiaktiviteettien kohteena.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä: 135 h. Ohjattua lähiopetusta: 50 h. Itsenäistä opiskelua: 85 h.
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Markkinoinnin perusteet, Sales Management. Palvelujen markkinointi, Suhdemarkkinointi

Sisältö

Teollisten markkinoiden erityspiirteet ja yritysverkostot. Pitkäaikaisten asiakassuhteiden tuomat hyödyt business-to-business markkinoilla. Osto-organisaation jäsenten roolit ja toiminnat. Organisatorinen ostaminen ja ostokäyttäytyminen. Segmentointi, kohdistaminen ja asemointi. Arvolupausten suunnittelu ja asemointi. Brändillä kilpaileminen. Markkinoinnin kilpailukeinojen käyttö (tuote, hinta, saatavuus, viestintä) ja seuranta. Pitkäaikaisten asiakassuhteiden luominen ja johtaminen henkilökohtaista myyntityötä hyödyntäen.

Aluevaikuttavuus

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Kansainvälisyys

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Opiskelumateriaali

Vitale, R. & Pfoertsch, W. & Giglierano, J (2011): Business to Business Marketing, South Western, Thomson Learning. (Luvut 1,3,5,7,8,9,10,11,12,13).

Muu luennoitsijan määräämä materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitus- ja projektityöt sekä tentti.

Arviointikriteerit

Tentti:

5: käyttää ja soveltaa keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä sujuvasti erilaisissa tilanteissa
3: käyttää johdonmukaisesti teorioita, käsitteitä ja menetelmiä kirjallisessa ja suullisessa viestinnässä
1: käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä erilaisissa tilanteissa

Tehtävät:
5: kerätä tietoa systemaattisesti oman alan tieteellisistä julkaisuista
- luokitella ja vertailla eri tiedonlähteitä ja jäsentää hankkimaansa tietoa
- muokata tietoa käyttökelpoiseksi
- arvioida tiedon oikeellisuutta ja luotettavuutta
- ymmärtää alan kehittämistarpeita ja esittää kehittämistoimenpiteitä
- analysoida ja arvioida käytännön toiminnassa ilmeneviä ammatillisia ongelmia
- perustella teoriaperustaisesti asiantuntijatehtävissä toimiessaan

3: muokata ja soveltaa kerättyä tietoa,
- arvioida tiedon oikeellisuutta,
- kerätä tietoa oman alan tieteellisistä julkaisuista
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita

1: kerätä ja käyttää tietoa eri lähteistä,
- ymmärtää tiedon oikeellisuuden ja luotettavuuden merkityksen ja menetelmät
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää ohjatusti ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää alan kehittämistarpeita

Arviointimenetelmät

Numeerinen arviointi (0-5). Harjoitustyö 40%, tuntiaktiviteetti 10% ja tentti 50%.


Takaisin