Business-to-Business-markkinointi ja -verkostot
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLS1309 |
Tyyppi: | Pakollinen |
OPS: | LT 2016 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2017-2018) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Skåtar, Kim |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2017-2018
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
2 | T-LT-2M | 1.9.2017 – 22.12.2017 | Timo Malin | Suomi | 21.8.2017 – 18.9.2017 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää business-to-business markkinoinnin erityispiirteet ja tarpeen vaihtaa fokusta tuotteiden valmistuksesta ja jakelusta pitkäaikaisen arvon ja asiakassuhteiden luomiseen. Opiskelija saa valmiudet ymmärtää verkosto-ja yhteistyönäkökulmasta teollisten markkinoiden dynamiikkaa. Opiskelija ymmärtää organisatorisen ostotoiminnan roolin yrityksen markkinointiaktiviteettien kohteena.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä: 81 h. Ohjattua lähiopetusta: 39 h. Itsenäistä opiskelua: 42 h.
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Markkinoinnin perusteet, Sales Management. Palvelujen markkinointi, Suhdemarkkinointi
Sisältö
Teollisten markkinoiden erityspiirteet ja yritysverkostot. Pitkäaikaisten asiakassuhteiden tuomat hyödyt business-to-business markkinoilla. Osto-organisaation jäsenten roolit ja toiminnat. Organisatorinen ostaminen ja ostokäyttäytyminen. Segmentointi, kohdistaminen ja asemointi. Arvolupausten suunnittelu ja asemointi. Brändillä kilpaileminen. Markkinoinnin kilpailukeinojen käyttö (tuote, hinta, saatavuus, viestintä) ja seuranta. Pitkäaikaisten asiakassuhteiden luominen ja johtaminen henkilökohtaista myyntityötä hyödyntäen.
Aluevaikuttavuus
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Kansainvälisyys
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Opiskelumateriaali
Vitale, R. & Pfoertsch, W. & Giglierano, J (2010): Business to Business Marketing, South Western, Thomson Learning. (Luvut 1,3,5,7,8,9,10,11,12,13).
Kristian Möller - Arto Rajala - Senja Svahn 2004. Tulevaisuutena liiketoimintaverkot. Johtaminen ja arvonluonti. Teknologiateollisuus. Helsinki
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitus- ja projektityöt.
Arviointikriteerit
Tentti:
5: käyttää ja soveltaa keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä sujuvasti erilaisissa tilanteissa
3: käyttää johdonmukaisesti teorioita, käsitteitä ja menetelmiä kirjallisessa ja suullisessa viestinnässä
1: käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä erilaisissa tilanteissa
Tehtävät:
5: kerätä tietoa systemaattisesti oman alan tieteellisistä julkaisuista
- luokitella ja vertailla eri tiedonlähteitä ja jäsentää hankkimaansa tietoa
- muokata tietoa käyttökelpoiseksi
- arvioida tiedon oikeellisuutta ja luotettavuutta
- ymmärtää alan kehittämistarpeita ja esittää kehittämistoimenpiteitä
- analysoida ja arvioida käytännön toiminnassa ilmeneviä ammatillisia ongelmia
- perustella teoriaperustaisesti asiantuntijatehtävissä toimiessaan
3: muokata ja soveltaa kerättyä tietoa,
- arvioida tiedon oikeellisuutta,
- kerätä tietoa oman alan tieteellisistä julkaisuista
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita
1: kerätä ja käyttää tietoa eri lähteistä,
- ymmärtää tiedon oikeellisuuden ja luotettavuuden merkityksen ja menetelmät
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää ohjatusti ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää alan kehittämistarpeita
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi (0-5). Harjoitustyö 50% ja tentti 50%.