Markkinointitutkimus II
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLS1207 |
Tyyppi: | Pakollinen |
OPS: | LT 2016 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2018-2019) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Skåtar, Kim |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2018-2019
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
2 | T-LT-3M | 7.1.2019 – 26.5.2019 | Thomas Sabel | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2019-2020.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tuntee eri markkinointitutkimusmenetelmät ja niiden soveltamisalueet, erityisesti laadullisen tutkimuksen erityispiirteet. Opiskelija osaa valita ja perustella käytettävän tutkimusotteen, laatia tutkimussuunnnitelman, mittausvälineen, kerätä haastattelun tai havainnoinnin avulla relevanttia tietoa, analysoida kerättyä tietoa, tulkita ja tehdä johtopäätöksiä, perustellusti todentaa tutkimustulosten ja prosessin paikkansapitävyyden ja luotettavuuden. Opiskelija osaa tehdä markkinointitutkimuksia.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 81 tuntia,
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 40 h
- mistä itsenäistä opiskelua 41 h.
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Markkinoinnin perusteet, Palvelujen markkinointi. Tutkimusmenetelmät ja raportointi I. Markkinointitutkimus I.
Sisältö
Tutkimuksen merkitys ja käyttökohteet, tutkimuksen suunnittelu. Tutustuminen tilastotieteeseen, tutkimuksissa käytettäviin tunnuslukuihin, niiden analysointi, tulosten tulkinta ja johtopäätösten teko. Tutkimusraportin laatiminen ja toimenpidesuositusten esittely. Markkinointitutkimusprojektin toteuttaminen määrällisen tutkimusotteen mukaisesti.
Aluevaikuttavuus
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Kansainvälisyys
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Opiskelumateriaali
- Mäntyneva M., Heinonen J., Wrange K. 2003. Markkinointitutkimus. WSOY Oppimateriaalit Oy.
- Malhotra, N. K. Birks, D. F. 2000. Marketing Research, an applied approach. European Edition. Pearson Education Limited.
- Olkkonen, R. Saastamoinen, K. 2000. SPSS perusopas. Turun Kauppakorkeakoulun julkaisu. Turku.
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, tehtävät, projektit ja tentti.
Arviointikriteerit
Syventävä taso
Harjoitustyö ja markkinointitutkimus:
5: kerätä tietoa systemaattisesti oman alan tieteellisistä julkaisuista
- luokitella ja vertailla eri tiedonlähteitä ja jäsentää hankkimaansa tietoa
- muokata tietoa käyttökelpoiseksi
- arvioida tiedon oikeellisuutta ja luotettavuutta
- ymmärtää alan kehittämistarpeita ja esittää kehittämistoimenpiteitä
- analysoida ja arvioida käytännön toiminnassa ilmeneviä ammatillisia ongelmia
- perustella teoriaperustaisesti asiantuntijatehtävissä toimiessaan
3: muokata ja soveltaa kerättyä tietoa,
- arvioida tiedon oikeellisuutta,
- kerätä tietoa oman alan tieteellisistä julkaisuista
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita
1: kerätä ja käyttää tietoa eri lähteistä,
- ymmärtää tiedon oikeellisuuden ja luotettavuuden merkityksen ja menetelmät
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää ohjatusti ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää alan kehittämistarpeita
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi (0-5) harjoitustehtävät, markkinointitutkimus, tulosten esittely ja tentti (80%), aktiivinen osallistuminen oppimiseen (20%).