Markkinointitutkimus I
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLS1206 |
Tyyppi: | Pakollinen |
OPS: | LT 2016 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2018-2019) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Skåtar, Kim |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2018-2019
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3 | T-LT-3M | 7.1.2019 – 26.5.2019 | Thomas Sabel | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2019-2020.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tuntee eri markkinointitutkimusmenetelmät ja niiden soveltamisalueet, erityisesti määrällisen tutkimuksen erityispiirteet, tutkimuksiin liittyvä tilastotiede, osaa käyttää SPSS tilasto-ohjelmaa ja osaa tulkita mitä tutkimustulokset tarkoittavat. Opiskelija ymmärtää markkinointitutkimuksen roolin päätöksentekoprosessissa sekä osaa arvioida tutkimustulosten luotettavuuden. Opiskelija osaa tehdä markkinointitutkimuksia.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 108 tuntia,
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 52 h
- mistä itsenäistä opiskelua 56 h.
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Markkinoinnin perusteet, Palvelujen markkinointi. Tutkimusmenetelmät ja raportointi I.
Sisältö
Laadullisen tutkimuksen merkitys ja käyttökohteet, tutkimuksen suunnittelu. eri tiedonkeruumenetelmien soveltuvuus tutkimukseen, primääritiedon keruu ja analysointi, tulosten tulikinta, analysointi ja johtopäätösten teko. Tulosten luotettavuuden määrittely. Tutkimusraportin laatiminen ja toimenpidesuositusten esittely. Markkinointitutkimusprojektin toteuttaminen.
Aluevaikuttavuus
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Kansainvälisyys
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Opiskelumateriaali
- Miles, B. & Huberman, M. & Saldana, J. (2014): Qualitative Data Analysis. Sage Publications.
- Seymour, D. (1992): Marknadsundersökningar med kvalitativa metoder. IHM Förlag Ab. Göteborg.
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, tietokoneharjoitukset, tehtävät ja projektit.
Arviointikriteerit
Syventävä taso
Harjoitustyö ja markkinointitutkimus:
5: kerätä tietoa systemaattisesti oman alan tieteellisistä julkaisuista
- luokitella ja vertailla eri tiedonlähteitä ja jäsentää hankkimaansa tietoa
- muokata tietoa käyttökelpoiseksi
- arvioida tiedon oikeellisuutta ja luotettavuutta
- ymmärtää alan kehittämistarpeita ja esittää kehittämistoimenpiteitä
- analysoida ja arvioida käytännön toiminnassa ilmeneviä ammatillisia ongelmia
- perustella teoriaperustaisesti asiantuntijatehtävissä toimiessaan
3: muokata ja soveltaa kerättyä tietoa,
- arvioida tiedon oikeellisuutta,
- kerätä tietoa oman alan tieteellisistä julkaisuista
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita
1: kerätä ja käyttää tietoa eri lähteistä,
- ymmärtää tiedon oikeellisuuden ja luotettavuuden merkityksen ja menetelmät
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää ohjatusti ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää alan kehittämistarpeita
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi (0-5) harjoitustehtävät, markkinointitutkimus ja tulosten esittely (80%), aktiivinen osallistuminen oppimiseen (20%).