VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Liiketalouden koulutus (LT) > 2016 > Vuosi 3 > Markkinointistrategia (TLS1204)

Markkinointistrategia

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TLS1204
Tyyppi: Pakollinen
OPS: LT 2016
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2018-2019)
Laajuus: 4 op
Vastuuopettaja: Skåtar, Kim
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2018-2019

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
2T-LT-3M7.1.2019 – 26.5.2019Heidi SkjälSuomi5.12.2018 – 14.1.2019

Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2019-2020.

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää markkinointistrategian roolin yrityksen päätöksenteossa. Opiskelija osaa markkinointistrategian laatimisprosessin vaiheet, osaa kerätä tietoa toimintaympäristöstä ja markkinoista, osaa huomioida kilpailutilanteen strategiapäätöksissä, osaa kehittää erilaisia markkinointistrategioita ja osaa soveltaa markkinoinnin kilpailutekijöitä strategian toteuttamisessa, osaa seurata valitun strategia toteutumista.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 108 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 52h
- mistä itsenäistä opiskelua: 56
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Markkinoinnin perusteet, Sales Management, Palvelujen markkinointi, Suhdemarkkinointi.

Sisältö

Markkinointistrategian rooli organisaation päätöksenteossa. Markkinointistrategian laatimisprosessin vaiheet. Toimintaympäristö- ja markkinatiedon keruu, kilpailutilanteen huomioiminen, tuote-hinta, saatavuus ja viestintästrategioiden kehittäminen, vahvojen brändien kehittäminen ja strategian toteutumisen seuranta.

Aluevaikuttavuus

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Kansainvälisyys

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Opiskelumateriaali

Aaker, D. (2008): Strategic Market Management, John Wiley & Sons, Inc.
David, F (2011): Strategic Management, Prentice Hall.
Kotler, P. & Keller, K. (2009): Marketing Management. Prentice Hall. Luvut 2,3,9,10,11,12,14,15,17,20.
Muu luennoitsijan osoittama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöt, harjoitustyö ja tentti.

Arviointikriteerit

Tentti:

5: käyttää ja soveltaa keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä sujuvasti erilaisissa tilanteissa
3: käyttää johdonmukaisesti teorioita, käsitteitä ja menetelmiä kirjallisessa ja suullisessa viestinnässä
1: käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä erilaisissa tilanteissa


Tehtävät:
5: kerätä tietoa systemaattisesti oman alan tieteellisistä julkaisuista
- luokitella ja vertailla eri tiedonlähteitä ja jäsentää hankkimaansa tietoa
- muokata tietoa käyttökelpoiseksi
- arvioida tiedon oikeellisuutta ja luotettavuutta
- ymmärtää alan kehittämistarpeita ja esittää kehittämistoimenpiteitä
- analysoida ja arvioida käytännön toiminnassa ilmeneviä ammatillisia ongelmia
- perustella teoriaperustaisesti asiantuntijatehtävissä toimiessaan

3: muokata ja soveltaa kerättyä tietoa,
- arvioida tiedon oikeellisuutta,
- kerätä tietoa oman alan tieteellisistä julkaisuista
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita

1: kerätä ja käyttää tietoa eri lähteistä,
- ymmärtää tiedon oikeellisuuden ja luotettavuuden merkityksen ja menetelmät
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää ohjatusti ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää alan kehittämistarpeita

Arviointimenetelmät

Numeerinen arviointi (0-5). Ryhmätyöt ja harjoitustyö (40%), aktiivinen osallistuminen opetukseen (10%) ja tentti (50%).


Takaisin