VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Liiketalouden koulutus (LT) > 2015 > Vuosi 3 > Markkinointitutkimus II (TLS1207)

Markkinointitutkimus II

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TLS1207
Tyyppi: Pakollinen
OPS: LT 2015
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2017-2018)
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Skåtar, Kim
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2017-2018

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1T-LT-3M8.1.2018 – 15.4.2018Kim SkåtarSuomi11.12.2017 – 15.1.2018

Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2018-2019.

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tuntee eri markkinointitutkimusmenetelmät ja niiden soveltamisalueet, erityisesti laadullisen tutkimuksen erityispiirteet. Opiskelija osaa valita ja perustella käytettävän tutkimusotteen, laatia tutkimussuunnnitelman, mittausvälineen, kerätä haastattelun tai havainnoinnin avulla relevanttia tietoa, analysoida kerättyä tietoa, tulkita ja tehdä johtopäätöksiä, perustellusti todentaa tutkimustulosten ja prosessin paikkansapitävyyden ja luotettavuuden. Opiskelija osaa tehdä markkinointitutkimuksia.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 81 tuntia,
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 40 h
- mistä itsenäistä opiskelua 41 h.
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Markkinoinnin perusteet, Palvelujen markkinointi. Tutkimusmenetelmät ja raportointi I. Markkinointitutkimus I.

Sisältö

Laadullisen tutkimuksen merkitys ja käyttökohteet, tutkimuksen suunnittelu. eri tiedonkeruumenetelmien soveltuvuus tutkimukseen, primääritiedon keruu ja analysointi, tulosten tulikinta, analysointi ja johtopäätösten teko. Tulosten luotettavuuden määrittely. Tutkimusraportin laatiminen ja toimenpidesuositusten esittely. Markkinointitutkimusprojektin toteuttaminen.

Aluevaikuttavuus

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Kansainvälisyys

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Opiskelumateriaali

- Miles, B. & Huberman, M. & Saldana, J. (2014): Qualitative Data Analysis. Sage Publications.
- Seymour, D. (1992): Marknadsundersökningar med kvalitativa metoder. IHM Förlag Ab. Göteborg.
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, tehtävät ja projektit

Arviointikriteerit

Syventävä taso

Harjoitustyö ja markkinointitutkimus:
5: kerätä tietoa systemaattisesti oman alan tieteellisistä julkaisuista
- luokitella ja vertailla eri tiedonlähteitä ja jäsentää hankkimaansa tietoa
- muokata tietoa käyttökelpoiseksi
- arvioida tiedon oikeellisuutta ja luotettavuutta
- ymmärtää alan kehittämistarpeita ja esittää kehittämistoimenpiteitä
- analysoida ja arvioida käytännön toiminnassa ilmeneviä ammatillisia ongelmia
- perustella teoriaperustaisesti asiantuntijatehtävissä toimiessaan

3: muokata ja soveltaa kerättyä tietoa,
- arvioida tiedon oikeellisuutta,
- kerätä tietoa oman alan tieteellisistä julkaisuista
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita

1: kerätä ja käyttää tietoa eri lähteistä,
- ymmärtää tiedon oikeellisuuden ja luotettavuuden merkityksen ja menetelmät
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää ohjatusti ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää alan kehittämistarpeita

Arviointimenetelmät

Numeerinen arviointi (0-5) harjoitustehtävät, markkinointitutkimus ja tulosten esittely (80%), aktiivinen osallistuminen oppimiseen (20%).


Takaisin