VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Liiketalouden koulutus (LT) > 2015 > Vuosi 3 > Markkinoinnin suunnittelu (TLS1205)

Markkinoinnin suunnittelu

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TLS1205
Tyyppi: Pakollinen
OPS: LT 2015
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2017-2018)
Laajuus: 4 op
Vastuuopettaja: Skåtar, Kim
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2017-2018

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1T-LT-3M8.1.2018 – 27.4.2018Timo MalinSuomi11.12.2017 – 15.1.2018

Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2018-2019.

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa markkinointisuunnitelman suunnitteluprosessin ja markkinoinnin johtamisen periaatteet. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä kilpailuasemaa määrittävien markkinointitoimenpiteiden vaikutuksista kilpailutilanteeseen markkinoilla sekä osaa myös käytännössä laatia markkinointisuunnitelman ja osaa soveltaa markkinointisuunnnitelmaa yrityksen markkinointitoiminnan kehittämiseen.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 108 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 52h
- mistä itsenäistä opiskelua: 56
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Markkinoinnin perusteet, Sales Management, Palvelujen markkinointi, Suhdemarkkinointi. Markkinointistrategia.

Sisältö

Markkinoinnin suunnittelun perusteet, lähtökohta-analyysit (kohderyhmät, valittujen kohderyhmien fokusointi, markkinoiden kehityksen ennuste), tavoitteiden asettaminen, markkinointisuunnitelman laadinta, markkinointitoimenpiteiden suunnittelu, seuranta ja reflektointi, henkilökunnan sitouttaminen suunnitelman toteutukseen ja markkinoinnin johtaminen.

Aluevaikuttavuus

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Kansainvälisyys

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Opiskelumateriaali

- Cohen, W. (2006 tai uusin painos): Marketing Plan. Wiley & Sons.
- Andberg, L. & Eliason, B. (2005 tai uusin painos): Marknadsplanen. Liber Läromedel.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöt, harjoitustyö ja tentti.

Arviointikriteerit

Tentti:

5: käyttää ja soveltaa keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä sujuvasti erilaisissa tilanteissa
3: käyttää johdonmukaisesti teorioita, käsitteitä ja menetelmiä kirjallisessa ja suullisessa viestinnässä
1: käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä erilaisissa tilanteissa


Tehtävät:
5: kerätä tietoa systemaattisesti oman alan tieteellisistä julkaisuista
- luokitella ja vertailla eri tiedonlähteitä ja jäsentää hankkimaansa tietoa
- muokata tietoa käyttökelpoiseksi
- arvioida tiedon oikeellisuutta ja luotettavuutta
- ymmärtää alan kehittämistarpeita ja esittää kehittämistoimenpiteitä
- analysoida ja arvioida käytännön toiminnassa ilmeneviä ammatillisia ongelmia
- perustella teoriaperustaisesti asiantuntijatehtävissä toimiessaan

3: muokata ja soveltaa kerättyä tietoa,
- arvioida tiedon oikeellisuutta,
- kerätä tietoa oman alan tieteellisistä julkaisuista
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita

1: kerätä ja käyttää tietoa eri lähteistä,
- ymmärtää tiedon oikeellisuuden ja luotettavuuden merkityksen ja menetelmät
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää ohjatusti ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää alan kehittämistarpeita

Arviointimenetelmät

Numeerinen arviointi (0-5). Ryhmätyöt ja harjoitustyö (40%), aktiivinen osallistuminen opetukseen (10%) ja tentti (50%).


Takaisin