Tutkimusmenetelmät ja soveltava tutkimus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLA0909 |
Tyyppi: | Pakollinen |
OPS: | LT 2014 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Koskinen, Ossi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | T-LT-3K | 1.9.2016 – 31.12.2016 | Margit Mannila, Päivi Rajala | Suomi | 22.8.2016 – 6.11.2016 |
2 | T-LT-3M | 1.9.2016 – 31.12.2016 | Kim Skåtar | Suomi | 22.8.2016 – 6.11.2016 |
3 | T-LT-3T | 1.9.2016 – 31.12.2016 | Mika Ylinen | Suomi | 22.8.2016 – 6.11.2016 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa etsiä, valita ja hyödyntää relevantteja lähteitä ja merkitä ne asianmukaisesti tekstiin. Opiskelija ottaa huomioon tutkimuseettiset periaatteet. Opiskelija tuntee tieteellisen raportoinnin perusteet ja osaa hyödyntää kielenhuollon apuvälineitä.
Opiskelija kykenee tarkastelemaan omaan alaansa liittyviä ilmiöitä teoreettisesti ja käytännönläheisesti. Hän ymmärtää teoreettisen viitekehyksen roolin tutkimus- tai kehittämisprosessin osana. Opiskelija osaa valita tutkimusongelman perusteella käyttökelpoiset tutkimusmenetelmät. Hän osaa suunnitella empiirisen tutkimuksen ottaen huomioon tutkimuksen tavoitteet sekä käytettävissä olevat resurssit. Opiskelija osaa laatia oman aineistonsa keruuseen soveltuvan mittausvälineen. Opiskelija tuntee keskeiset laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät ja osaa hyödyntää niitä oman tutkimuksensa vaatimassa laajuudessa.
Opiskelijan työmäärä
Luennot ja harjoitukset 52 h.
Ohjattu työskentely oman tutkimuksen parissa 12 h.
Itsenäinen työskentely oman tutkimuksen parissa 44 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Tutkimusmenetelmät ja tilastotieteet
Sisältö
Tavoitteena on, että opiskelijat saavat harjoittelujakson aikana aiheen opinnäytetyölle, ja työstävät oman tutkimussuunnitelman tämän opintojakson aikana. Opintojaksossa tutkimustyön yleisopettaja perehdyttää opiskelijat tutkimuksen toteutukseen sisältäen empiirisen tutkimuksen suunnittelun, keskeiset laadulliset ja määrälliset menetelmät sekä niiden soveltamisen omassa tutkimuksessa ja teoreettisen viitekehyksen muodostamisen.
Opintokokonaisuudessa suuntautumisen aineopettaja perehdyttää opiskelijat oman alan tutkimukseen. Lisäksi opintokokonaisuudessa tilastotieteen perusteiden käsittely jatkuu.
Opiskelumateriaali
Eriksson, P. & Kovalainen, A. (2009). Qualitative methods in Business Research. London: Sage.
Holopainen, M. & Pulkkinen, P. (2008). Tilastolliset menetelmät. Helsinki: WSOY.
Muu opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset 52 h.
Ohjattu työskentely oman tutkimuksen parissa 12 h.
Itsenäinen työskentely oman tutkimuksen parissa 44 h.
Arviointikriteerit
Kirjallinen seminaariraportti (sisältää tutkimusaiheen, -ongelman ja -kysymyksen sekä teoreettisen viitekehyksen) 70 %
Suullinen seminaariesitys 10 %
Opponointi 10 %
Osallistuminen seminaarityöskentelyyn 10 %
Arviointimenetelmät
5 Opiskelija osaa valita tutkimusongelman perusteella tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät. Hän osaa suunnitella johdonmukaisen empiirisen tutkimuksen ottaen huomioon tutkimuksen tavoitteet sekä käytettävissä olevat resurssit. Opiskelija osaa laatia oman aineistonsa keruuseen soveltuvan, teoreettisen viitekehyksen pohjalta rakennetun laadukkaan mittausvälineen, joka on testattu. Opiskelija tuntee hyvin keskeiset laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät ja osaa hyödyntää niitä oman tutkimuksensa vaatimassa laajuudessa.
Opiskelija on käsitellyt aihettaan erittäin monipuolisesti, syvällisesti ja kriittisesti hyödyntäen laadukkaita ja relevantteja tieteellisiä lähteitä. Opiskelija hallitsee tieteellisen kirjoittamisen erinomaisesti. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida omia ja muiden tieteellisiä tekstejä kielen sujuvuuden, työn rakenteen, tutkimusongelman muotoilun ja teoreettisen viitekehyksen osalta.
3 Opiskelija osaa valita tutkimusongelman perusteella käyttökelpoiset tutkimusmenetelmät. Hän osaa suunnitella toteutuskelpoisen empiirisen tutkimuksen ottaen huomioon tutkimuksen tavoitteet sekä käytettävissä olevat resurssit. Opiskelija osaa laatia oman aineistonsa keruuseen soveltuvan, teoreettiseen viitekehykseen pohjautuvan mittausvälineen. Opiskelija tuntee keskeiset laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät ja osaa hyödyntää niitä oman tutkimuksensa vaatimassa laajuudessa.
Opiskelija on käsitellyt aihettaan monipuolisesti ja kriittisesti hyödyntäen laadukkaita ja relevantteja lähteitä. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida omia ja muiden tieteellisiä tekstejä kielen sujuvuuden, työn rakenteen, tutkimusongelman muotoilun ja teoreettisen viitekehyksen osalta.
1 Opiskelija osaa valita tutkimusongelman perusteella käyttökelpoiset tutkimusmenetelmät. Hän osaa suunnitella toteutuskelpoisen empiirisen tutkimuksen. Opiskelija osaa laatia empiirisen mittausvälineen teoreettista viitekehystä hyödyntäen. Opiskelija tuntee joitakin keskeisiä laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja osaa hyödyntää niitä omassa tutkimuksessaan.