Tutkimusmenetelmät ja tilastotiede
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLA0908 |
Tyyppi: | Pakollinen |
OPS: | LT 2014 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Koskinen, Ossi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | T-LT-2K | 4.1.2016 – 29.4.2016 | Mikko Ranta, Ossi Koskinen | Suomi | 7.12.2015 – 10.1.2016 |
2 | T-LT-2O | 4.1.2016 – 29.4.2016 | Kim Skåtar, Mikko Ranta | Suomi | 7.12.2015 – 10.1.2016 |
3 | T-LT-2T | 4.1.2016 – 29.4.2016 | Mikko Ranta, Mika Ylinen | Suomi | 7.12.2015 – 10.1.2016 |
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija tuntee tieteellisen tutkimusprosessin tai kehittämishankkeen eri vaiheet. Opiskelija osaa valita relevantin ja toteuttamiskelpoisen tutkimusaiheen sekä muotoilla siihen liittyvän tutkimusongelman ja -kysymykset. Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijalla on valmiudet etsiä harjoittelujakson aikana työelämälähtöinen opinnäytetyön aihe. Opintojakson tavoitteena on myös antaa opiskelijalle tilastotieteen perusvalmiudet, joita voidaan hyödyntää muissa opintojaksoissa sekä opinnäytetyössä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 108 h
-luennot ja harjoitukset 52 h
-seminaari 14 h
-itsenäistä työskentelyä 36 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Johdatus tieteenfilosofiaan, tutkimusaiheen valinta, tutkimusongelman muotoilu sekä tutkimuskysymysten (alaongelmien) laadinta. Tilastotieteen perusteet: keskiluvut, hajonta, tilastollinen merkitsevyys.
Opiskelumateriaali
Muu opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset, seminaarityöskentely.
Arviointikriteerit
Raportti, jossa on kuvattu tutkimuksen aihevalinta perusteluineen, tutkimusongelma sekä tutkimuskysymykset 10 %
Tentti tutkimustyön perusteista 20%
Menetelmätentti tilastotieteestä 70 %
Arviointimenetelmät
5 Opiskelija on valinnut relevantin seminaariaiheen ja muotoillut tutkimusongelman ja -kysymyksen selkeästi ja ytimekkäästi. Opiskelija hallitsee tilastotieteen perusteet erinomaisesti ja osaa soveltaa näitä laaja-alaisesti.
3 Opiskelija on valinnut relevantin seminaariaiheen ja muotoillut tutkimusongelman ja -kysymyksen selkeästi. Opiskelija hallitsee tilastotieteen perusteet hyvin ja osaa soveltaa näitä.
1 Opiskelija on valinnut relevantin seminaariaiheen ja muotoillut tutkimusongelman ja -kysymyksen. Opiskelija on käsitellyt aihettaan hyödyntäen relevantteja lähteitä. Opiskelija hallitsee tilastotieteen perusteet jossain määrin.