VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Opintohaku > Olio-ohjelmointi (ITTA0204) > 2020-2021

Olio-ohjelmointi

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: ITTA0204
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: TT 2019
Taso: Insinööri (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2020-2021)
Lukukausi: Syksy
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Prosi, Pirjo
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2020-2021

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
3001TT2019-2, TT2019-2A24.8.2020 – 20.12.2020Pirjo ProsiSuomi17.8.2020 – 11.9.2020
3002TT2019-2, TT2019-2B24.8.2020 – 20.12.2020Ghodrat MoghadampourSuomi17.8.2020 – 11.9.2020
3003VY-2-ICAT, VY-2-TJT1.9.2020 – 20.12.2020Pirjo ProsiSuomi17.8.2020 – 11.9.2020

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa rutiininomaisesti tehdä pieniä oliototeutukseen perustuvia tietokoneohjelmia sekä pystyy suunnittelemaan ja toteuttamaan suuremman ohjelmointiprojektin ryhmätyönä. Opiskelija tuntee olio-ohjelmoinnin keskeisimmät tekniikat kuten luokat, metodit, periytymisen, monimuotoisuuden ja sarjallistamisen.

Opiskelijan työmäärä

135 h, josta lukujärjestykseen merkittyä lähiopetusta VAMKissa 70 h ja yliopistolla 48 h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Johdatus ohjelmointiin.

Sisältö

Perusosaaminen: Kääntäminen ja kääntämisen vaiheet, tavu- ja objektikoodi, ohjelman paketointi. Luokka, konstruktori, luokan jäsenet, olion luonti, olion tietojen ja metodien käyttäminen. Periyttäminen. Koosteolio. Merkkijonon (string) käsittely. Syöttö- ja tulostusoperaatiot, tulosteiden muotoilu. Tiedoston lukeminen ja kirjoittaminen. Dynaamisten tietorakenteiden perusteet. Poikkeuksenkäsittely. Olioiden yhteistyö.
Täydentävä osaaminen: Esiprosessorin ominaisuuksia (import, #include). Funktioiden kuormittaminen (overloading) ja parametrien oletusarvot. Fuktioiden/metodien monimuotoisuus (overriding, virtual functions), interface/moniperiytyminen. ArrayList, HashMap/vector, map. Valmiin luokkahierarkian ja rajapintojen (interface) käyttäminen.
Eritysiosaaminen: Abstraktit luokat. Olion kopioiminen. Graafinen käyttöliittymä.

Opiskelumateriaali

Verkkokurssipohjainen opetusmateriaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Ongelmalähtöinen oppiminen. Ratkaistaan työelämässä vastaan tulevia käyttötapauksia.

Arviointikriteerit

Arvosana 5: Opiskelija ymmärtää suurimman osan käsitellyistä käsitteistä, pystyy soveltamaan niitä ja kehittämään sovelluksen, jolla on kehittyneitä ominaisuuksia.
Arvosana 3: Opiskelija ymmärtää huomattavan määrän käsitellyistä käsitteistä, pystyy soveltamaan niitä ja kehittämään sovelluksen, jolla on kohtuullinen määrä ominaisuuksia.
Arvosana 1: Opiskelija ymmärtää käsitellyn aiheen peruskäsitteet, pystyy soveltamaan niitä ja kehittämään yksinkertaisen sovelluksen.

Arviointimenetelmät

Jatkuva arviointi, arvosana muodostuu kotitehtävien, projektitöiden ja tentin perusteella.


Takaisin