Tasavirtapiirit
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | ISA0101 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | I-ST 2005 / 2006 / 2006V / 2007 / 2008 / 2008V / 2009 / 2010V / 2012V ST 2014V / 2016V / 2018V / 2020V |
Taso: | Insinööri (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2005-2006 / 2006-2007 / 2007-2008 / 2008-2009 / 2009-2010 / 2010-2011 / 2012-2013 / 2014-2015 / 2016-2017 / 2018-2019 / 2020-2021) |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Nieminen, Juha |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | I-ST-1 | 24.10.2005 – 17.12.2005 | Heikki Esala | Suomi | 3.10.2005 – 24.10.2005 |
2 | 30.10.2006 – 22.12.2006 | Pauli Äkkinen | Suomi | 9.10.2006 – 5.11.2006 | |
3 | 30.10.2006 – 22.12.2006 | Pauli Äkkinen | Suomi | 9.10.2006 – 5.11.2006 | |
4 | I-ST-1V | 8.1.2007 – 9.3.2007 | Pauli Äkkinen | Suomi | 11.12.2006 – 14.1.2007 |
5 | 29.10.2007 – 21.12.2007 | Jari Koski | Suomi | 8.10.2007 – 2.11.2007 | |
6 | 27.10.2008 – 20.12.2008 | Jari Koski | Suomi | 6.10.2008 – 2.11.2008 | |
7 | I-ST-1V | 5.1.2009 – 7.3.2009 | Jari Koski | Suomi | 8.12.2008 – 11.1.2009 |
9 | 26.10.2009 – 19.12.2009 | Jari Koski | Suomi | 5.10.2009 – 1.11.2009 | |
10 | 26.10.2009 – 19.12.2009 | Jari Koski | Suomi | 5.10.2009 – 1.11.2009 | |
12 | I-TT-1V | 30.8.2010 – 23.10.2010 | Olli Tuovinen | Suomi | 20.8.2010 – 5.9.2010 |
13 | I-ST-1V, I-TT-1V | 30.8.2010 – 23.10.2010 | Olli Tuovinen | Suomi | 20.8.2010 – 19.9.2010 |
14 | I-ST-1V | 27.8.2012 – 21.12.2012 | Timo Rinne | Suomi | 13.8.2012 – 7.9.2012 |
15 | I-ST-1V | 27.10.2014 – 20.12.2014 | Timo Männistö | Suomi | 15.8.2014 – 31.10.2014 |
16 | I-ST-1V, I-TT-1V | 31.10.2016 – 31.12.2016 | Mikko Västi | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
17 | I-ST-1V, I-TT-1V | 22.10.2018 – 21.12.2018 | Tapani Esala | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
3001 | ST2020V-1, ST2020V-1A, ST2020V-1B | 19.10.2020 – 3.1.2021 | Tapani Esala | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2020-2021
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy sähkötekniikan perusilmiöihin ja suureisiin sekä tasavirtapiirien laskentaan ja osaa soveltaa opittuja menetelmiä yksinkertaisten tasavirtapiirien ilmiöiden laskemiseen.
Opiskelijan työmäärä
Kokonaistyömäärä on 54 h, mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 24 h. Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei vaadita esitietoja
Sisältö
Tasavirtapiireihin liittyvät suureet kuten sähkövaraus, jännite, virta, resistanssi, teho ja energia. Tasavirtapiirien käyttäytymistä säätelevät peruslait kuten Ohmin laki, Kirchhoffin lait ja Joulen laki. Erilaiset vastuskytkennät (sarja-, rinnan-, tähti- ja kolmiokytkennät) ja niiden sieventäminen. Sähkölähteet, niiden ominaisuudet ja sijaiskytkennän komponenttien määrittäminen. Tasavirtapiirien kytkennät ja tärkeimmät ratkaisumenetelmät. Tasavirtavirtapiirien vastusasettelut (sarja-asettelu ja potentiometrisäätö). RL- ja RC-piirit. Tasavirtapiirien tietokoneavusteinen ratkaiseminen.
Opiskelumateriaali
Electrotechnical theory related to DC circuits and how to apply it in practice is studied during lectures. Then the students independently apply what they have learnt by doing practically oriented exercises. The correct solutions to the exercises are shown during the demonstrations.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Tasavirtapiireihin liittyvä sähkötekninen teoria ja sen soveltaminen käytäntöön opetellaan esimerkkien kautta luentotunneilla. Tämän jälkeen opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti opittujen taitojen soveltamista ratkaisemalla käytännönläheisiä laskuharjoitustehtäviä ja harjoitustöitä. Laskuharjoitustehtävien ja harjoitustöiden oikeat ratkaisumallit käydään läpi laskuharjoitustunneilla.
Arviointikriteerit
Arvosana 1: Opiskelija osaa myöhempien opintojen ja työelämän kannalta välttämättömät opintojakson asiat
Arvosana 3: Opiskelija osaa hyvin hyödyntää opintojakson asioita
Arvosana 5: Opiskelija osaa luovasti soveltaa opintojakson asioita
Arviointimenetelmät
Tentti ja aktiivisuus laskuharjoitusten sekä harjoitustöiden ratkaisemisessa