Johdatus tekniikan matematiikkaan
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | IRTP0401 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | EY 2015V / 2017V / 2018V I-RT 2010 / 2010V / 2011 / 2012 / 2013 / 2013V KT 2014V / 2016V / 2018V / 2019V RT 2014 / 2015 / 2015V / 2016 |
Taso: | Insinööri (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2010-2011 / 2011-2012 / 2012-2013 / 2013-2014 / 2014-2015 / 2015-2016 / 2016-2017 / 2017-2018 / 2018-2019 / 2019-2020) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Rintala, Sanna |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Lähiop. | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | I-RT-1N | 30.8.2010 – 18.12.2010 | Mikko Hurme | Suomi | 20.8.2010 – 19.9.2010 | |
2 | I-RT-1N | 30.8.2010 – 18.12.2010 | Sanna Rintala | Suomi | 20.8.2010 – 19.9.2010 | |
3 | I-RT-1V | 30.8.2010 – 18.12.2010 | Mikko Hurme | Suomi | 20.8.2010 – 19.9.2010 | |
4 | I-RT-1N | 29.8.2011 – 23.12.2011 | Mikko Hurme | Suomi | 19.8.2011 – 9.9.2011 | |
5 | I-RT-1N | 27.8.2012 – 21.12.2012 | Mikko Hurme | Suomi | 13.8.2012 – 7.9.2012 | |
6 | I-RT-1N | 2.9.2013 – 21.12.2013 | Henry Niemi, Tuomo Toimela | Suomi | 16.8.2013 – 20.9.2013 | |
7 | I-RT-1V | 23.8.2013 – 21.12.2013 | Henry Niemi, Jussi Ojanen | Suomi | 16.8.2013 – 20.9.2013 | |
8 | I-RT-1N | 1.9.2014 – 20.12.2014 | Jarmo Mäkelä | Suomi | 15.8.2014 – 21.9.2014 | |
9 | I-RT-1N | 1.9.2015 – 31.12.2015 | Jarmo Mäkelä, Onni Pyhälahti | Suomi | 14.8.2015 – 20.9.2015 | |
10 | I-EY-1V, I-RT-1V | 1.9.2015 – 31.12.2015 | Jussi Ojanen | Suomi | 14.8.2015 – 13.9.2015 | |
11 | I-RT-1N | 1.9.2016 – 31.12.2016 | Jarmo Mäkelä | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 | |
12 | I-EY-1V | 25.8.2017 – 22.12.2017 | Jarmo Mäkelä | Suomi | 21.8.2017 – 18.9.2017 | |
13 | I-EY-1V, I-KT-1V | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Jussi Ojanen | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 | |
14 | I-KT-1V | 2.9.2019 – 20.12.2019 | Jussi Ojanen | Suomi | 40 h | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2019-2020
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija tuntee matematiikan peruskäsitteet ja osaa soveltaa matematiikan laskusääntöjä ammattiaineissa esiintyvien ongelmien käsittelyyn. Hän osaa ratkaista yhtälöitä ja yhtälöryhmiä myös likimääräisesti sekä laskea kappaleiden pinta-aloja ja tilavuuksia. Lisäksi hän on saanut hyvän lähtöpohjan monimutkaisempien ilmiöiden matemaattiseen mallintamiseen.
Opiskelijan työmäärä
Kokonaistyömäärä on 108h, mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 48 h. Oman oppimisen arviointi 1 h sisälty.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Toisen asteen matematiikan oppimäärä.
Sisältö
Perustiedot laskusäännöistä, lausekkeiden sieventämisestä, ensimmäisen ja toisen asteen yhtälöistä sekä yhtälöryhmistä, trigonometriasta, graafisesta esittämisestä, verrannosta, prosenttilaskuista, funktiosta (polynomi-, murto-, potenssi-, eksponentti- ja logaritmifunktiot, trigonometriset funktiot). Yhtälön graafinen ja numeerinen ratkaiseminen, tasogeometrian täydennys, klassinen avaruusgeometria. Koulutusohjelmakohtaisia sovelluksia.
Opiskelumateriaali
S. Alestalo, P. Lehtola, T. Nieminen, A. Rantakaulio: Tekninen matematiikka 1, Tammertekniikka.
Seppo Mäkinen: VirtuaaliAnkka.exe, VAMK
Opettajan laatima materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Oppimisen perustan muodostavat oppitunnit, joilla käsitellään teoriaosa ja esimerkkejä. Oleellisena osana oppimista ovat kuitenkin oppitunneilla käsiteltävät harjoitustehtävät sekä itsenäisesti suoritettavat kotitehtävät. Pelkkä oppituntien seuraaminen ja sisällön painaminen mieleen ei riitä. Käytännössä omakohtainen pohdiskelu toteutuu parhaiten suorittamalla itsenäisesti kotitehtäviä, jotka ratkaistaan ja selitetään oppitunneilla.
Arviointikriteerit
Arvosana 1: Opiskelija osaa myöhempien opintojen ja työelämän kannalta välttämättömät opintojakson asiat
Arvosana 3: Opiskelija osaa hyvin hyödyntää opintojakson asioita
Arvosana 5: Opiskelija osaa luovasti soveltaa opintojakson asioita
Arviointimenetelmät
Kaksi välikoetta, kotitehtävät ja ohjatut laskuharjoitukset. Laskuharjoitustilaisuuksissa edellytetään aktiivista läsnäoloa fysiikan laboraatioiden tapaan. Tehtävistä pitää olla vähintään 25 % suoritettuna.