Yrityksen strateginen suunnittelu
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | IKTS6103 |
OPS: | KT 2020 |
Taso: | Insinööri (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2022-2023) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Saarikoski, Lotta |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2022-2023
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3009 | KT2020-3, KT2020-3B | 29.8.2022 – 31.12.2022 | Katariina Pukkila-Palmunen | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla opiskelija omaksuu strategisen johtamisen peruskäsitteet ja päälinjat strategisen ajattelun kehittymisessä. Hän oppii käyttämään keskeisimpiä strategiatyökaluja ja soveltamaan niitä strategiatyössä. Opiskelija perehtyy strategiaprosessin etenemisen eri vaiheisiin ja ymmärtää strategian tehokkaan toimeenpanon merkityksen ja keinot liiketoiminnassa. Opintojakso kehittää erityisesti opiskelijan kokonaisvaltaista liiketoiminnan ymmärrystä ja strategista ajattelua sekä yleisiä työelämävalmiuksia kuten kriittistä ajattelua ja analyyttisyyttä, ongelmanratkaisutaitoa, yhteistyö-, kommunikointi- ja viestintätaitoja . Tämä tapahtuu mm. soveltavia case-tehtäviä ratkomalla ja esittämällä sekä perehtymällä myös englanninkieliseen materiaaliin.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 134 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 50 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 84 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
•Yrittäjyys ja liiketoiminta
Sisältö
•Strategiatyön käsitteet ja strategisen suunnittelun merkitys liiketoiminnnalle
•Katsaus strategisen ajattelun eri kehitysvaiheisiin
•Strategiaprosessin kokonaisrakenne ja päävaiheet
•Strategiatyökalut eri tilanteisiin
•Strategian analysointi ja kehittäminen
•Strategian toteutus ja toimeenpano sekä onnistumisen avaimet
Opiskelumateriaali
•Vuorinen: Strategiakirja – 20 työkalua
•Wheelen, Hunger: Strategic Management and Business Policy
•Mantere, Hämäläinen, Aaltonen, Ikävalko, Teikari: Organisaation strategian toteuttaminen - Suunnitelmista käytäntöön
•Kamensky: Strateginen johtaminen
Artikkelikokoelma ja muu opettajan antama materiaali
Oheislukemistoa:
•Rope: Johdon markkinointiratkaisut – strateginen markkinointi
•Mintzberg:The strategy process: concepts, contexts, cases.
•Burgelman: Strategy is destiny: how strategy-making shapes a company’s future.
•Keller: Strategic Brand Management
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
•Luennot, ryhmätyöt, tuntiharjoitukset, seminaarityö
Arviointikriteerit
•as 5 = osaa analysoida ja arvottaa asioita sekä kykenee luomaan uusia innovatiivisia ratkaisuja annettuihin ongelmiin
as 3 = osaa soveltaa käsitteitä eri yhteyksissä
as 1 = ymmärtää aihealueen käsitteet ja osaa kuvailla ne yleisellä tasolla
Arviointimenetelmät
•Numeerinen arviointi, tentti. Seminaarityö. Case-tehtävät.