Työelämän ruotsi
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | IKTP0207 |
OPS: | EY 2023V |
Taso: | Insinööri (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2024-2025) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Savolainen, Katariina |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2024-2025
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3024 | EY2023V-2, EY2023V-2A, EY2023V-2B | 7.1.2025 – 17.5.2025 | Katariina Savolainen | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
Osaamistavoitteet
B1. Opiskelija saavuttaa kieliasetuksen 6.62003/424 mukaisen, omalla alalla tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija pystyy kommunikoimaan suullisesti ja kirjallisesti työelämän viestintätilanteissa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 135 h, mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua XX h ja itsenäistä opiskelua XX h.
Oman oppimisen arviointi 1h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Toisen asteen ruotsin oppimäärä.
Sisältö
Työelämässä tarvittavan suullisen ja kirjallisen taidon harjoittelua. Työelämän tilanteiden ja sosiaalisten vuorovaikutustaitojen harjoittelua. Tekniikan tekstejä ja sanastoa.
Opiskelumateriaali
Opettajan ohjeiden mukaan.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Suulliset ja kirjalliset harjoitukset. Osa tunneista toteutetaan tandemmenetelmällä yhteistyössä Yrkeshögskolan Novian kanssa.
Arviointikriteerit
Arvosana 1: Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä.
Arvosana 3: Opiskelija selviää melko hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelia pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet tuottavat vaikeuksia.
Arvosana 5: Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja sopivaa tyyliä käyttäen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän kykenee aktiiviseen vuorovaikutukseen ja osaa soveltaa opintojaksolla opetettua kieltä monpuolisesti. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, itsenäisesti valmisteltujen kirjallisten ja suullisten harjoitusten hyväksytty suorittaminen sekä kirjalliset kokeet ja suullinen tentti.