Rakennettu maisema
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | IEYS1202 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | YT 2017 |
Taso: | Insinööri (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2019-2020) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Honkanen, Vesa-Matti |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2019-2020
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Lähiop. | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|---|
4 | I-YT-3N | 7.1.2020 – 24.4.2020 | Asseri Laitinen | Suomi | 55 h | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee maisemarakenneteorian ja osaa soveltaa sen mukaista lähestymistapaa ympäristönkäytön suunnittelussa. Opiskelija tuntee maiseman osatekijät ja osaa arvioida niitä toiminnallisena ja vuorovaikutuksellisena kokonaisuutena. Opiskelija hallitsee ympäristönkäytön ratkaisuja laaja-alaisesti tukeutuen paikan luontoperustan tarjoamiin lähtökohtiin sekä on perehtynyt kehittämään alueelle soveltuvaa kulttuuri- ja tuotantomaisemaa. Opiskelija kehittää valmiuksiaan ympäristöselvitysten ja –suunnitelmien laatimistehtäviin sekä poikkitieteelliseen työskentelyyn.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 135 h
- mistä työjärestyksessä opiskelua: 70 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 65 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
Maisemarakenneteoria ja valuma-aluelähtöinen ympäristönkäyttö suunnittelussa; maiseman ja luontoperustan osatekijät sekä toiminnallinen kokonaisuus; eurooppalainen maisemasopimus; maiseman vesisuhteiden luonnonmukaisen käsittelyn periaatteet; ekosysteemipalvelut; viheralueluokitus, viherrakenteet, viheraluejärjestelmä ja vihertehokkus; kestävä ja luonnonmukainen ympäristösuunnittelu; maisemarakenteen elyvväminen ja restaurointi; pilaantuneiden maiden kunnostus; energia ja maisema; rakennettu maisema ja ilmastonmutos.
Opiskelumateriaali
Panu, J. Maisemarakenteen ja taajamarakenteen yhteensovittaminen,
opettajanikurssin alussa ilmoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja teoriaopinnot 45 h, ryhmätyöt ja opintokäynnit sekä oppimispäiväkirjatyöskentelyn ohjaus 25 h, raporttien kirjoittaminen ja oppimispäiväkirjatyöskentely 65 h.
Arviointikriteerit
Kiitettävä
Oppija osoittaa kehityskykyisyyttä, hallitsee oppijakson vaatimukset ja sisällön sekä osaa kiitettävästi soveltaa jakson aikana hankkimaansa osaamista itsenäisessä työskentelyssä. Oppija on suorittanut annetussa aikataulussa kaikki vaadittavat osasuoritukset.
Hyvä
Oppija osoittaa pääosin hallitsevansa opintojakson vaatimukset ja sisällön sekä kykenee hyvin soveltamaan jakson aikana oppimaansa ohjatussa työskentelyssä. Oppija on suorittanut tavoitteellisesti kaikki vaadittavat osasuoritukset.
Tyydyttävä
Oppija osoittaa perehtyneensä oppijakson vaatimuksiin ja sisältöön sekä kykenee avustettuna soveltamaan tyydyttävästi jakson aikana oppimaansa. Oppija on suorittanut hyväksyttävästi kaikki vaadittavat kurssisuoritukset.
Hylätty
Oppija ei kykene osoittamaan riittävää perehtyneisyyttä oppijakson vaatimuksiin eikä sisältöön eikä kykene soveltamaan jakson aikana oppimaansa eikä arviointia annettaessa omaa riittäviä valmiuksia edetä aihealueen opinnoissa.
Arviointimenetelmät
Opiskelija osoittaa oppimisensa tutkielmilla ja selvityksillä oppimispäiväkirjassaan 50%, kirjallinen koe 50%. Numeerinen arvointi.