Taajamaympäristöt
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | IYTS2302 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | I-YT 2013 |
Taso: | Insinööri (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2016-2017) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Honkanen, Vesa-Matti |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2016-2017
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
5 | I-YT-4N | 1.9.2016 – 31.12.2016 | Vesa-Matti Honkanen | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija on perehtynyt luontoperustan ja taajamarakenteen yhteensovittamisen suunnittelu- ja toteutusmenetelmiin, ympäristön ennallistamisen keinoihin. Opiskelija osaa ympäristönkäytön suunnittelussa ottaa huomioon sekä rakennetun ympäristön luontoperustan osatekijät että kokonaisuuden toiminnallisuuden. Opiskelija osaa maisemarakenneteoriaan perustuen kehittää paikan luontoperustaa kestävän kehityksen mukaisesti.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 81 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 42 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 39 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Perus- ja ammatiopinnot.
Sisältö
Taajaman maisemarakenteeseen perustuvan kehityslinjan mallintaminen, suunnittelu ja ohjaaminen; maisemarakenteen elvyttäminen ja ennallistaminen; taajaman vesisuhteiden kehityslinja; hulevesien luonnonmukanen käsittely, viheraluejärjestelmä toiminnallisen luontoperustan osana; ympäristön luontoperustan ja yhdyskunnan toimintojen vuorovaikutus; paikallisuus lähtökohtana kestävän taajamaympäristön ja toiminnallisuuden kehittämisessä.
Opiskelumateriaali
Tarvittava kartta-aineisto, opintojakson alussa erikseen ilmoitettava materiaali ja tietolähteet, esimerkkeinä käytettävät ympäristösuunnitelmat.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, tutkielmat, analyysit ja selvitykset , perehtyminen tietolähteisiin 14 h, toteutettujen suunnitelmien ja kohteiden sekä käytännön esimerkkien analysointi 27, oppimispäiväkirjan laatiminen 40 h.
Arviointikriteerit
Kiitettävä
Oppija osoittaa kehityskykyisyyttä, hallitsee oppijakson vaatimukset ja sisällön sekä osaa kiitettävästi soveltaa jakson aikana hankkimaansa osaamista itsenäisessä työskentelyssä. Oppija on suorittanut annetussa aikataulussa kaikki vaadittavat osasuoritukset.
Hyvä
Oppija osoittaa pääosin hallitsevansa opintojakson vaatimukset ja sisällön sekä kykenee hyvin soveltamaan jakson aikana oppimaansa ohjatussa työskentelyssä. Oppija on suorittanut tavoitteellisesti kaikki vaadittavat osasuoritukset.
Tyydyttävä
Oppija osoittaa perehtyneensä oppijakson vaatimuksiin ja sisältöön sekä kykenee avustettuna soveltamaan tyydyttävästi jakson aikana oppimaansa. Oppija on suorittanut hyväksyttävästi kaikki vaadittavat kurssisuoritukset.
Hylätty
Oppija ei kykene osoittamaan riittävää perehtyneisyyttä oppijakson vaatimuksiin eikä sisältöön eikä kykene soveltamaan jakson aikana oppimaansa eikä arviointia annettaessa omaa riittäviä valmiuksia edetä aihealueen opinnoissa.
Arviointimenetelmät
Osatehtävien suoritus, laadittu suunnitelma valitusta kohdealueesta, aktiivinen osallistuminen 50% , suunnitelman julkinen esittäminen ja oppimispäiväkirja 50%.
Numeerinen arviointi.